Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 17 cze 2019, 11:06

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 paź 2016, 11:33 
Offline

Dołączył(a): 10 kwi 2016, 12:56
Posty: 171
Witam
Przeglądając projekt Straty Armii Pruskiej, znalazłem informacje o braciach mojej babci tj. Michał Leitgeber i Stanisław Leitgeber. Na listach Ich znalazłem, ale nie mogę sobie poradzić z odszukaniem innych danych (daty i miejsca śmierci itp. ). Czy ktoś moze pomóc mi w tej sprawie? Może jakieś namiary na administratorów tego projektu?
Pozdrawiam
Piotr z Poznania


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 paź 2016, 12:29 
Online

Dołączył(a): 21 mar 2007, 10:02
Posty: 1611
Jakie źródło informacji podaje wyszukiwarka projektu?

_________________
Pozdrawiam - Bartek

HIC MORTVI VIVVNT ET MVTI LOQVVNTVR. A dbałość o naukę jest miłość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 paź 2016, 19:31 
Offline

Dołączył(a): 10 kwi 2016, 12:56
Posty: 171
Zacytuję opis z projektu:
"ndeks zawiera wszystkie nazwiska poległych, rannych i zaginionych publikowane w Kurierze Poznańskim od sierpnia 1914 do stycznia 1915 roku (równolegle ukazywały się też m.in. w Dzienniku Poznańskim). Kurier, po otrzymaniu każdej oficjalnej listy strat armii pruskiej (Verlustliste), podawał do wiadomości czytelników wyciąg z listy, obejmujący żołnierzy o "polsko brzmiącym" nazwisku, bez względu na kraj pochodzenia, a osobno - wszystkich żołnierzy, przy których figurowało miejsce zamieszkania: Poznań. Verlustlisten nierzadko zniekształcały nazwiska polskie, stąd też Kurier przed publikacją poddawał je "rekonstrukcji".

Indeks nie zawiera wszystkich danych umieszczonych w gazecie. Pominięto m.in. stopień, miejsce i datę zgonu. Po odnalezieniu wpisów o szukanym nazwisku, warto zajrzeć zarówno do gazety (http://www.wbc.poznan.pl/publication/16370), jak również zweryfikować dane u źródła - czyli na listach strat: http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publica ... 9687&tab=3

W bazie danych znajduje się 17333 pozycji. Wyszukiwanie odbywa się w sposób przybliżony, tak że najbardziej zbliżone wyniki pojawiają się na początku listy, te mniej trafne, bliżej jej końca.
Z uwagi na prężnie rozwijający się niemiecki projekt indeksacji list strat (http://des.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search/), projekt Straty Armii Pruskiej nie jest już kontynuowany"
Pozdrawiam
Piotr z Poznania


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 paź 2016, 20:13 
Online

Dołączył(a): 21 mar 2007, 10:02
Posty: 1611
I w czym konkretnie jest problem?

_________________
Pozdrawiam - Bartek

HIC MORTVI VIVVNT ET MVTI LOQVVNTVR. A dbałość o naukę jest miłość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 paź 2016, 21:02 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2007, 05:50
Posty: 487
Lokalizacja: Poznań
Powtórzę za Bartkiem "gdzie leży problem?"
W Projekcie Straty Armii Pruskiej wykorzystano (Bartek popraw mnie jeżeli się mylę) dane zawarte głównie w publikacjach zamieszczonych w WBC, na pewno w tych polskojęzycznych, co do źródeł niemieckojęzycznych nie wypowiem się.

_________________
Katarzyna Krüger
Szukam Krüger, Krystman, Rusznica, Tuszyński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 paź 2016, 13:35 
Offline

Dołączył(a): 10 kwi 2016, 12:56
Posty: 171
Witam Kasiu i Bartku
Problem w tym że nie mogę odczytać dat kiedy zgilęli i miejsc śmierci.
Czy te dane są podane?
Pozdrawiam
Piotr z Poznania

Bartek napisał(a):
I w czym konkretnie jest problem?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 paź 2016, 15:07 
Online

Dołączył(a): 21 mar 2007, 10:02
Posty: 1611
Chyba już wiem o co Ci chodzi. Nie działają linki przy poszczególnych wynikach wyszukiwania, należy więc użyć linków podanych w opisie projektu. Numer wydania gazety wyświetla się przy szukanej osobie (pierwsza linijka pod nazwiskiem).

_________________
Pozdrawiam - Bartek

HIC MORTVI VIVVNT ET MVTI LOQVVNTVR. A dbałość o naukę jest miłość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 paź 2016, 16:47 
Offline

Dołączył(a): 10 kwi 2016, 12:56
Posty: 171
Bartku
Nadal mam problemy.
Proszę wpisz Michael Leitgeber i zobacz czy odczytasz dane o jego śmierci?


Bartek napisał(a):
Chyba już wiem o co Ci chodzi. Nie działają linki przy poszczególnych wynikach wyszukiwania, należy więc użyć linków podanych w opisie projektu. Numer wydania gazety wyświetla się przy szukanej osobie (pierwsza linijka pod nazwiskiem).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 paź 2016, 17:21 
Online

Dołączył(a): 21 mar 2007, 10:02
Posty: 1611
Leitgeberów w ogóle nie ma w projekcie.

Za to na Verlustlisten jest Michał Leitgeber:
http://des.genealogy.net/search/show/7899309

Brak nazwy jednostki, daty i miejsca śmierci, bo w 1918 roku już ich nie publikowano.

_________________
Pozdrawiam - Bartek

HIC MORTVI VIVVNT ET MVTI LOQVVNTVR. A dbałość o naukę jest miłość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 paź 2016, 19:35 
Offline

Dołączył(a): 10 kwi 2016, 12:56
Posty: 171
Rozumiem teraz, bardzo dziękuję
Pozdrawiam

Bartek napisał(a):
Leitgeberów w ogóle nie ma w projekcie.

Za to na Verlustlisten jest Michał Leitgeber:
http://des.genealogy.net/search/show/7899309

Brak nazwy jednostki, daty i miejsca śmierci, bo w 1918 roku już ich nie publikowano.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 paź 2016, 08:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2007, 05:50
Posty: 487
Lokalizacja: Poznań
W Kurierze Poznańskim 1918 r. lipiec nr 152 jest na str. 4 inf. w Księgi Stanu Cywilnego, że zgłoszono zgon Michała Leitgeber lat 25 żołnierza czeladnika rzeźnickiego, nie wiem czy to ten który Ciebie interesuje, czy tylko zbieg nazwiska.

_________________
Katarzyna Krüger
Szukam Krüger, Krystman, Rusznica, Tuszyński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 paź 2016, 11:09 
Offline

Dołączył(a): 10 kwi 2016, 12:56
Posty: 171
Tak to ten, który mnie interesuje. Michał Leitgeber z Żegrza k. Poznania
Czy tam są jeszcze inne dane o nim (data śmierci, miejsce)?
Pozdrawiam
Piotr z Poznania


casey napisał(a):
W Kurierze Poznańskim 1918 r. lipiec nr 152 jest na str. 4 inf. w Księgi Stanu Cywilnego, że zgłoszono zgon Michała Leitgeber lat 25 żołnierza czeladnika rzeźnickiego, nie wiem czy to ten który Ciebie interesuje, czy tylko zbieg nazwiska.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 paź 2016, 11:17 
Offline

Dołączył(a): 12 gru 2008, 21:36
Posty: 412
Lokalizacja: Września
Witam
Stanisław Leitgeber został powołany do służby w 5 Kompanii Landwehr-Infanterie-Regiment 7 w Legnicy. Jednostka ta walczyła z Rosjanami na terenie Polski. W maju 1915 r. został ranny. Następnie w sierpniu/wrześniu 1915 r. został ciężko ranny prawdopodobnie w okolicach Puszczy Białowieskiej.
Zmarł wrzesień-październik 1915 r. w polnym lazarecie.
Michał


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 paź 2016, 16:34 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2007, 05:50
Posty: 487
Lokalizacja: Poznań
W tym nr Kuriera Poznańskiego nic więcej nie ma niestety.

_________________
Katarzyna Krüger
Szukam Krüger, Krystman, Rusznica, Tuszyński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 paź 2016, 18:55 
Offline

Dołączył(a): 10 kwi 2016, 12:56
Posty: 171
Bardzo dziękuję Kasiu.
Pozdrawiam

casey napisał(a):
W tym nr Kuriera Poznańskiego nic więcej nie ma niestety.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 paź 2016, 19:02 
Offline

Dołączył(a): 10 kwi 2016, 12:56
Posty: 171
Bardzo dziękuję Michale
Pozdrawiam


Pawełczyk napisał(a):
Witam
Stanisław Leitgeber został powołany do służby w 5 Kompanii Landwehr-Infanterie-Regiment 7 w Legnicy. Jednostka ta walczyła z Rosjanami na terenie Polski. W maju 1915 r. został ranny. Następnie w sierpniu/wrześniu 1915 r. został ciężko ranny prawdopodobnie w okolicach Puszczy Białowieskiej.
Zmarł wrzesień-październik 1915 r. w polnym lazarecie.
Michał


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 sty 2017, 02:32 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 gru 2016, 23:58
Posty: 150
Lokalizacja: Poznań
Witam,

Ja mam zapytanie następujące w tym temacie. Mój pradziadek jest na liście (http://des.genealogy.net/eingabe-verlus ... arch/index) Verlustlisten 1. Weltkrieg, Ausgabe 1615, Datum 1917-09-08, Liste Preußen 932, 20496. Dopisek - vermißt. Na akcie urodzenia brak zapisów o śmierci. Aktu zgonu nie widziałem - jeśli jest to w USC Czempiń - ustalę to niebawem.

Legenda rodzinna mówi, że zginął pod Verdun - nie wiem skąd się wzięła. Nazwisko jest na liście zaginionych/poległych w czasie WWI na tablicy cmentarza w Wyskoci. (jego cmentarz parafialny).

Na liście nie ma już podziału na regimenty, tak jak na innych listach (wydawanych w latach wcześniejszych), jest tylko lista alfabetyczna. Jest też sporządzona długo po bitwie pod Verdun.

Na podstawie jakiego dokumentu mogła zostać sporządzona ta lista? Jeśli Niemcy go nie pogrzebali bo im się zagubił, to może Francuzi i mają na to jakieś kwity? Nie pamiętam w tej chwili adresu, ale wpadła mi kiedyś w ręce francuska wyszukiwarka, w której nic nie znalazłem.

Jakiś pomysł?

_________________
Pozdrawiam
Paweł
----------------
http://www.cmentarze-poznania.pl
Poszukuję: aktu małżeństwa Walenty Taczkowski/Józefa Michalak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 sty 2017, 19:53 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, 19:15
Posty: 84
Lokalizacja: Poznań
Witam.
Czy jesteś w stanie określić w jakim pułku walczył, jaki batalion, jaka kompania, może podasz bardziej szczegółowe dane swojego pradziadka. Czy przesyłał do domu lub rodziny kartki pocztowe, zdjęcia. Na ich podstawie można próbować w miarę precyzyjnie określić rejon w którym walczył.
Odnośnie listy strat Verlustlisten 1 powstawała ona na podstawie doniesień z jednostek, niestety te dokumenty uległy spaleniu podczas II wojny Światowej.

Zaginiony to nie znaczy że się gdzieś zagubił, tylko że nie znaleziono ciała i nieśmiertelnika lub nie odnaleziono go na listach jenieckich lub rannych.

_________________
Marek M
Poszukuję
Moder, Małder, Mauder, Piskorz, Miśko -parafie Obra i Siedlec
Czyż i Ogrodowski - parafia Skórzewo
Liberski, Konieczny, Dorna - okolice Szamotuł
Wiśniewski - Kleczew i okolice


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 sty 2017, 22:30 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 gru 2016, 23:58
Posty: 150
Lokalizacja: Poznań
marek m napisał(a):
Witam.
Czy jesteś w stanie określić w jakim pułku walczył, jaki batalion, jaka kompania, może podasz bardziej szczegółowe dane swojego pradziadka. Czy przesyłał do domu lub rodziny kartki pocztowe, zdjęcia. Na ich podstawie można próbować w miarę precyzyjnie określić rejon w którym walczył.
Odnośnie listy strat Verlustlisten 1 powstawała ona na podstawie doniesień z jednostek, niestety te dokumenty uległy spaleniu podczas II wojny Światowej.

Zaginiony to nie znaczy że się gdzieś zagubił, tylko że nie znaleziono ciała i nieśmiertelnika lub nie odnaleziono go na listach jenieckich lub rannych.


To było takie uproszczenie "zagubił". No nic pozostaje mi odnalezienie aktu zgonu.

Rozumiem, że procedura była taka, że dowódca oddziału zgłaszał zaginiecie do sztabu, ten do ministerstwa i tam czekano na wiesci - jesli nie otrzymali info nt. żołnierza uznawali go oficjalnie za zaginionego (ale tych kwitów już nie ma ponieważ sie spaliły).

_________________
Pozdrawiam
Paweł
----------------
http://www.cmentarze-poznania.pl
Poszukuję: aktu małżeństwa Walenty Taczkowski/Józefa Michalak


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bartek i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL