Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 16 lis 2018, 18:49

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 mar 2014, 12:47 
Offline

Dołączył(a): 28 maja 2007, 13:59
Posty: 65
Lokalizacja: Łódź
Witaj Henryku
Co prawda nie ten rok,ale przeczytaj akt 6/1808 p.Chwalborzyce
Akt ur.Szymon Krzyżan
http://szukajwarchiwach.pl/54/738/0/6.1 ... FF3PNvsoAg
Niestety umiera mając pół roczku,ale w tej parafii przewija się to nazwisko,warto sprawdzić.
http://szukajwarchiwach.pl/54/738/0/6.1 ... Jcn80fU6RA

Pozdrawiam Grażyna


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 mar 2014, 17:58 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Witaj Grażynko,
Bardzo dziękuję. To nie jest takie ważne, czy to jest ten Szymon, ale ważne jest to, że dzięki takim wiadomościom mogę zlokalizować miejscowości, w których to nazwisko występowało. Mam nadzieję, że dzięki pomocy i małymi kroczkami uda mi się w końcu odnaleźć akt urodzenie lub zgonu mojego prapradziadka. O jego życiu wiem już sporo, wiem jaką i gdzie kończył szkołę, gdzie pracował, a nawet ile zarabiał, ale nie wiem nic o jego urodzeniu i zgonie.
Jeszcze raz dziękuję!

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 kwi 2014, 22:54 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lip 2009, 18:32
Posty: 700
Lokalizacja: Nowy Tomyśl\Łagwy
Franciscus ur.22.09.1879 Kozłowo
rodzice Valentinus Krzyżan,Marianna Patulak

_________________
Aga
Dyderski,Pierzyński-Opalenica,Grodzisk
Drzymała,Koza-Grodzisk,Bukowiec
Piotrowski-Granowo
Dota,Dotka-Modrze,Buk,Słupia


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 kwi 2014, 04:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Bardzo dziękuję :-) Z tego co widzę, nazwisko Krzyżan występuje zawsze w tej samej okolicy i mam nadzieję, że w końcu odnajdą się dokumenty dotyczące Szymona.
Indeksuję skorowidze Grodziska i często występują tam nazwiska Drzymała i Koza, może to również Twoi przodkowie.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 14:32 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Witam,
Otrzymałem dziś z AAP akt zgonu mojego prapradziadka Szymona Krzyżana. Zmarł 24.05.1897r (Wielowieś), 3 dni później został pochowany w Buku. Dziwne jest to, że jego żona Barbara w karcie meldunkowej od roku 1888 figuruje tylko z synem, a w książkach adresowych Poznania od roku 1894 (a więc za jego życia) figuruje jako wdowa. Czy możliwe żeby byli w separacji lub rozwiedzeni? Jak to sprawdzić?

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 15:37 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 sie 2007, 11:59
Posty: 428
Lokalizacja: Środa Wlkp.
Henryku !

Przede wszystkim gratuluję Ci odnalezienia aktu zgonu Twojego przodka. Jak pamiętam zgonu Szymona szukałeś co najmniej od roku ! Warto było szukać, a przy okazji zrobiłeś wiele indeksów i nabyłeś doświadczenia :) Twoja praca może służyć innym, czasem niecierpliwym w swoich poszukiwaniach, za wzór wytrwałości. Jeszcze raz gratulacje ! Przy okazji i dla mnie satysfakcja, że Twój przodek został pochowany w "moim" Buku.

Co do Twojego pytania. Co pisze na temat męża w akcie zgonu Barbary Krzyżanowej ?

_________________
Pozdrawiam
Mariusz Formanowicz
(kontakt na e-mail: mariusz@formanowicz.pl)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 17:34 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Mariuszu,

Bardzo dziękuję za miłe słowa. Faktycznie moje poszukiwania zacząłem rok temu i właściwie znalazłem już wszystko, poza aktem urodzenia Szymona, a co za tym idzie , jego rodziców.
W akcie zgonu jego żony napisano:
Barbara Krzyżan, wdowa po zmarłym w Buku nauczycielu Szymonie Krzyżanie...

Dlaczego w "Twoim" Buku? :-)

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 18:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 sie 2007, 11:59
Posty: 428
Lokalizacja: Środa Wlkp.
Buk jest miejscem życia i pracy moich przodków od początku XVIII wieku, a prawdopodobnie wcześniej jeszcze o co najmniej 100 lat. W połowie XIX wieku nie było ich w Buku zbyt wielu, ale przypuszczam, że znaczna ich większość była uczniami Twojego przodka :) Stąd "mój" Buk :)

W swoich poszukiwaniach miałem już przypadek separacji małżeńskiej. Było to również na przełomie XIX i XX wieku. Sytuacja była podobna do opisywanej przez Ciebie. W akcie zgonu małżonki nie wspomniano o separacji, a wcześniej (za życia męża) podawano, że jest wdową. Ale raz - wyjątkowo - zapisano "separierte Frau". Zapis ten pochodził z poznańskiej księgi adresowej. Małżonkowie mieszkali już wówczas pod różnymi adresami.

_________________
Pozdrawiam
Mariusz Formanowicz
(kontakt na e-mail: mariusz@formanowicz.pl)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 19:54 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lis 2006, 11:47
Posty: 1310
Lokalizacja: Posnania
Henryk Krzyżan napisał(a):

Dlaczego w "Twoim" Buku? :-)


Mariusz znany jest w naszym gronie ze swego zamiłowania właśnie do Buku, który został przez niego dokładnie rozebrany na części pierwsze. Nie ma lepszego speca od Buku wśród nas, niż właśnie Mariusz :)

Jest autorem książki (zresztą niejednej ale ta jest akurat dostępna):
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/aresult ... FC91230-17

oraz kilku artykułów publikowanych na łamach naszego Rocznika:
Rocznik 2013 - Władze miasta Buku w latach 1701–1814,
Rocznik 2012 - Genealogia rodziny Zygmańskich z Buku,
Rocznik 2011 - Znaczenie słowa incola w XVIII-wiecznych zapisach metrykalnych z Buku,
Rocznik 2010 - Tworzenie dodatkowych nazwisk z przydomków w XVIII- i XIX-wiecznych zapisach metrykalnych.

PS Henryku, a sprawdzałeś akt USC z 1897 roku?

_________________
Serdeczności,
Asia


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 20:10 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Prawdopodobnie masz rację, ale przyszła mi do głowy inna myśl. Mój przodek Szymon jako nauczyciel zarabiał 180 tal.(chyba talarów), nie wiem czy to była duża kwota, ale jako emeryt miał z pewnością mniej, więc ze względów ekonomicznych na starość zamieszkał ze swoją córką, a jego żona z synem.
Zazdroszczę Tobie, że znalazłeś tak dalekich przodków. Ja doszedłem do roku 1731, ale w rodzinie mojej mamy. Co ciekawe, w jej rodzinie pojawia się również nazwisko Krzyżan (Wilczyna). To bliskie okolice...
Nie będę już zaśmiecał wątku BaSIA, ale byłem tak podniecony znalezionym aktem zgonu, że napisałem w kilku wątkach. O Szymonie możemy pisać tutaj :-)
W trakcie indeksowania często napotykam Twoje nazwisko, ale pisownie są różne - Formanowicz, Fórmanowicz, Furmanowicz...
Polubiłem indeksowanie, to dla mnie forma relaksu.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 20:18 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Asiu,
Wydawało mi się, że sprawdzałem, ale już niczego nie jestem pewny. Być może zasugerowałem się tym, że jego żona od roku 1888 mieszkała sama (z synem) i nie doszedłem do tego rocznika. Z wizytą w APP będę jednak musiał poczekać, bo 2,5 miesiąca temu odbiłem sobie stopę i mam problemy z chodzeniem :-(

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 20:25 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lis 2006, 11:47
Posty: 1310
Lokalizacja: Posnania
Henryk Krzyżan napisał(a):
Asiu,
Wydawało mi się, że sprawdzałem, ale już niczego nie jestem pewny. Być może zasugerowałem się tym, że jego żona od roku 1888 mieszkała sama (z synem) i nie doszedłem do tego rocznika. Z wizytą w APP będę jednak musiał poczekać, bo 2,5 miesiąca temu odbiłem sobie stopę i mam problemy z chodzeniem :-(



W takim razie życzę zdrówka, a przede wszystkim wyjaśnienia tajemnicy śmierci Twojego Szymona :)

_________________
Serdeczności,
Asia


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sie 2014, 21:53 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Bardzo dziękuję. Mam nadzieję, że tajemnica Szymona szybko się wyjaśni, bo bardzo życzliwa osoba zaoferowała mi swoją pomoc :-)

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sie 2014, 07:48 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 sie 2007, 11:59
Posty: 428
Lokalizacja: Środa Wlkp.
Asiek napisał(a):
Mariusz znany jest w naszym gronie ze swego zamiłowania właśnie do Buku, który został przez niego dokładnie rozebrany na części pierwsze. Nie ma lepszego speca od Buku wśród nas, niż właśnie Mariusz :)

Jest autorem książki (zresztą niejednej ale ta jest akurat dostępna):
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/aresult ... FC91230-17

oraz kilku artykułów publikowanych na łamach naszego Rocznika:
Rocznik 2013 - Władze miasta Buku w latach 1701–1814,
Rocznik 2012 - Genealogia rodziny Zygmańskich z Buku,
Rocznik 2011 - Znaczenie słowa incola w XVIII-wiecznych zapisach metrykalnych z Buku,
Rocznik 2010 - Tworzenie dodatkowych nazwisk z przydomków w XVIII- i XIX-wiecznych zapisach metrykalnych.

Droga Asiu !

Dziękuję za miłe słowa pod moim adresem. Zrobiłaś mi niemałą reklamę :)

Henryku, moje zainteresowanie Bukiem skupia się wprawdzie na wiekach wcześniejszych (XVI-XVIII) ale jeśli mógłbym Ci w czymś pomóc, to pisz. Zresztą wiesz już o tym, bo pisaliśmy do siebie wielokrotnie.

Na marginesie. Przy wielkim nagromadzeniu uszczypliwości, złośliwości, a wręcz jadu, który zebrał się i sączy dostatnio z naszego Forum, korespondencja na tematy stricte genealogiczne to czysta przyjemność. W postach Henryka czuć radość i satysfakcję z odnalezienia śladów życia (w tym przypadku śmierci) swojego przodka. Tę radość i satysfakcję znamy wszyscy pasjonujący się genealogią. To ona przyciągnęła nas do badania historii naszych rodzin (nie tylko naszych zresztą) i ona działa jak narkotyk , kierując nasze zainteresowania wciąż w nowych kierunkach. Kłotnie, których tu ostatnio tak wiele, odstręczają niestety od czytania i otwierania Forum. Na szczęście są jeszcze osoby - a mam nadzieję, że jest ich tu większość - dla których genealogia jest niczym więcej jak przyjemnością.

_________________
Pozdrawiam
Mariusz Formanowicz
(kontakt na e-mail: mariusz@formanowicz.pl)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sie 2014, 08:35 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Januszu !

Spotkałem tutaj wieku miłych i życzliwych ludzi, dzięki którym znalazłem wiele dokumentów, o których istnieniu nie miałem pojęcia. Na szczęście nie natknąłem się na kłótnie, o których piszesz, choć raz miałem ochotę walnąć pięścią w stół, czytając złośliwe opinie o indeksujących.
Mam do Ciebie pytanie na temat Wielkiej Wsi. Czy są jakieś dokumenty dotyczące tej miejscowości? Chciałbym sprawdzić czy mieszkała tam (Salomea) Wanda Nowakowska rod. Krzyżan (ochrzczona była pod dwoma imionami, w akcie śluby używała tylko imienia Wanda). W Akcie zgonu Szymona napisano, że zgłaszającą była córka, więc mogła to być ona, bo druga córka, a moja prababka Marianna, mieszkała wtedy w Śremie.
Szkoda, że link podany przez Asię się nie otwiera, bo chętnie bym zobaczył co zawiera.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sie 2014, 08:52 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 sie 2007, 11:59
Posty: 428
Lokalizacja: Środa Wlkp.
Henryku !

Jak już napisałem Wielka Wieś to obecnie przedmieście (a raczej część) Buku. W XIX i początkach XX wieku, które Cię interesują, była osobną wsią.

W opracowaniu Księgi meldunkowe w AP Poznań (http://www.wtg-gniazdo.org/wiki.php?pag ... meldunkowe) znajdziesz wykaz ksiąg dusz (meldunkowych) Wielkiej Wsi:

Księga dusz gminy Wielkawieś, 1776-1864 - sygn. 180
Księga dusz gminy Wielkawieś, 1820-1915 - sygn. 181
Księga dusz gminy Wielkawieś, 1820-1928 - sygn. 182
Księga dusz gminy Wielkawieś, 1846-1934 - sygn. 183
Księga dusz gminy Wielkawieś, 1862-1939 - sygn. 184
Księga dusz gminy Wielkawieś, 1862-1939 - sygn. 185
Księga dusz Wielkawieś dwór, 1820-1906 - sygn. 186

W II połowie XIX wieku Wielka Wieś była domeną (własnością) znanej i poważanej dla swojego patriotyzmu, polskiej rodziny Szubertów. Wiele o nich, o samej Wielkiej Wsi, a przede wszystkim o ludziach mieszkających w Buku na przełomie XIX i XX wieku, pisze w swoich wspomnieniach ówczesny lekarz bukowski (Wróblewski W., Ze wspomnień lekarza, Poznań-Buk: 1989). Jeśli chciałbyś przeczytać tę książkę to napisz do mnie na e-mail.

PS. działający link do mojej książki na WBC: http://www.wbc.poznan.pl/publication/168385

_________________
Pozdrawiam
Mariusz Formanowicz
(kontakt na e-mail: mariusz@formanowicz.pl)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 sie 2014, 21:12 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Witam,
Mam już nie tylko akt zgonu Szymona, ale również jego akt urodzenia. Urodził się 24.03.1819r. we wsi Komorsk (nie wiem tylko czy Wielki czy Mały), niedaleko Grudziądza.
Teraz szukam aktu ślubu jego rodziców - Franciszek Krzyżan i Anna Solecka. Jak wynika z aktu zgonu Szymona, jego ojciec był gospodarzem lub ratajem (tylko skąd rataj miałby pieniądze na kształcenie syna). W jednym i drugim przypadku mogli to być ludzie zasiedziali w Komorsku, więc pewnie tam brali też ślub.
Może ktoś mi podpowie od czego mam zacząć.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 sie 2014, 09:49 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sie 2014, 23:08
Posty: 90
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Proszę zajrzeć na stronę Pomorskiego Towarzystwa Genealogicznego.

Lista parafii-jest Wielki Komorsk- podane są zinedeksowane lata.

http://www.ptg.gda.pl/index.php/certifi ... tion/main/


Wyszukiwarka chrzty
http://www.ptg.gda.pl/index.php/certifi ... n/searchB/

Są dzieci Franciszka Krzyżana i Anny Soleckiej:Jan,Franciszek Walenty i Wojciech.
Brak jest aktu ślubu Szymona i Anny,ale nie wszystkie lata są zindeksowane.

Pozdrawiam
Alina


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 sie 2014, 15:04 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Witaj Alino,

Już wczoraj znalazłem tą wyszukiwarkę i dwóch braci mojego przodka Szymona - Jana i Franciszka Walentego, ale Wojciecha nie znalazłem. Przed chwilą znów sprawdzałem, tym razem po nazwisku matki i znalazłem Wojciecha w roku 1825, rodzice Fra Krzyzanowski i Anna Solecka. Jest to najprawdopodobniej brat mojego przodka Szymona, różnica w zapisie nazwiska wynika z błędu robiącego wpis lub indeksującego.
Serdecznie Tobie dziękuję, jeśli przez przypadek jeszcze coś znajdziesz, będę bardzo wdzięczny.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 maja 2015, 22:52 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3296
Lokalizacja: Poznań
Chciałem podziękować wszystkim, którzy pomogli mi w odnalezieniu przodków mojego prapradziadka Szymona Krzyżana, a równocześnie pochwalić się moimi "znaleziskami". Być może znajdzie się ktoś, z kim mam wspólne korzenie.

Rodzicami Szymona Krzyżana byli : Franciszek Krzyżan ur. 12.10.1777r. w Wielkim Komorsku, zm.14.03.1861 w Kompanii, pochowany w Bzowie 18.03.1861r. i Anna Solecka ur. 26.12.1792r. W. Komorsk, zm. 19.04.1857r. W. Komorsk. Ślub tej pary 1810r. w W. Komorsku.
Rodzice Franciszka: Franciszek Krzyżan ur. 1732r. zm. 10.04.1810r. w W. Komorsku i Katarzyna Grzębska z d. Karpus ur. 05.02.1741r. w W. Komorsku, zm. 08.07.1807r. w W.Komorsku Ślub 20.02.1775r. – on wdowiec (1. Żona Anna Grzębska ślub 1765, trzecia żona Rozalia Gołąbek ślub 1806r.), ona wdowa (1.mąż Jan Grzębski ślub 1764r.)
Rodzice Anny Soleckiej: Mikołaj Solecki ur. 08.10 1757r. w W. Komorsku zm.6.11.1810 w W. Komorsku (1. żona Marianna Lamperska zm. 1790r, ślub 1782r.) i Jadwiga Bogalecka ur. 1768r. W. Komorsk, zm. 28.04.1806 W. Komorsk. Ślub 02.05.1790r. W. Komorsk
Rodzice Franciszka Krzyżana (seniora) : Wawrzyniec Krzyżan i Anna
Rodzice Katarzyny Karpus: Maciej Karpus ur. 1699r, zm. 19.07.1777r. w W. Komorsku (pochowany w kościele) i Elżbieta Kasper ur. 1714r. W. Komorsk, zm. 31.07.1781r. W. Komorsk. Ślub 10.01.1736r. W. Komorsk.
Rodzice Mikołaja Soleckiego: Bartłomiej Solecki i Dorota.
Rodzice Jadwigi Bogaleckiej : Szymon Bogalecki ur. 1722r. zmarł 10.04.1786r. Wielki Komorsk i Anna Drwęcka ur.1701r.? zm. 10.10.1808r. Wielki Komorsk, ślub 20.11.1752r. W. Komorsk

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Gosia53 i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL