Wymiana doświadczeń pomiędzy genealogami, dyskusje ogólne na tematy genealogiczne i historyczne, dane dotyczące parafii, archiwów, ciekawych stron, itd
03 lis 2011, 23:18
Witam.
Mam pytanie do osób korzystających z usc w Poznaniu.Jedna z moich krewnych mieszkała w Sopocie ale zmarła w Poznaniu.Była osoba samotną(panną).Chcę wydobyć z urzędu akt zgonu i najlepiej kserokopie ale czy jako osoba obca w Poznaniu mam szanse.Słyszałam różne opinie i czarno to widzę.Proszę o poradę.
Pozdrawiam Ziuta
03 lis 2011, 23:30
Zgodnie z przepisami odpisy akt wydawane sa tylko osobom w pierwszym stopniu pokrewieństwa. W innych przypadkach należy mieć zaświadczenie z sądu o sprawie np. spadkowej.
Wojtek
03 lis 2011, 23:37
Oj,nie mówię o przepisach.Pewne urzędy USC idą na rękę i pomagają jak tylko mogą włącznie z ksero.Ale też są takie co o ksero lepiej zapomnieć a o wydaniu aktu zgonu bez potwierdzenia pierwszego stopnia pokrewieństwa wręcz nie ma mowy.Pytam sie jak to jest w Poznaniu?
Pozdrawiam Ziuta
04 lis 2011, 00:06
Właśnie napisałem jak to jest w Poznaniu.
Wojtek
04 lis 2011, 10:45
Ja już od kilku miesięcy próbuję zdobyć ksero aktu zgonu mojej prababci - bezskutecznie. Jestem w posiadaniu odpisu, w którym są błędy i nieścisłości dlatego zależy mi na kserokopii oryginału - USC w Poznaniu jest jednak nieugięte - mimo, iż to moja prababcia. Tłumaczą się zniszczeniem ksiąg (dla ścisłości podam, że chodzi o księgę z 1935r.) - dziwnym trafem w Archiwum Państwowym już nie robią takich problemów i skanują dokumenty aż miło - dużo, dużo starsze...
04 lis 2011, 12:40
Pani Agnieszko
USC nie robi kserokopii ksiąg wydają tylko odpisy aktów .W Pani przypadku należy wypełnić i wysłać druk o nazwie
"Sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego" koszt 39 zł.(+pozostałe)
http://bip.um.poznan.pl/bip/public/bip/ ... sp_id=1682Otrzyma Pani decyzję od której w ciągu 14 dni można się odwołać do Wojewody za pośrednictwem tegoż USC.
Później pozostaje tylko sąd powszechny.
Wszystkie zmiany muszą być udokumentowane pełnymi odpisami(na każdym druku pisze co należy dołączyć).
Jeżeli zdecyduje się Pani na taką drogę wniesienia zmian to odpis nie musi Pani odbierać w Poznaniu a w USC zamieszkania.Należy o tym napisać we wniosku.
Ostatnio edytowano 06 gru 2011, 00:54 przez
walwin, łącznie edytowano 1 raz
04 lis 2011, 13:01
Pani Ziuto.
1. Do otrzymania odpisów aktów stanu cywilnego uprawnieni są:
* osoba, której akt dotyczy,
* wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy,
* sąd i inne organy państwowe,
* inne osoby, które wykażą w tym
interes prawny.
* zgodnie z art. 32 kpa w postępowaniu, jakim jest wydanie odpisu aktu stanu cywilnego może występować pełnomocnik, który zobowiązany jest złożyć do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczoną kopię pełnomocnictwa.
2. Wymagane dokumenty:
* pisemny wniosek zawierający dane wnioskodawcy, imię i nazwisko osoby, której dotyczy akt (w przypadku zamawiania odpisu aktu urodzenia - nazwisko rodowe) oraz datę zdarzenia, którą akt potwierdza. We wniosku należy również wskazać cel wydania dokumentu. Wniosek należy podpisać.
* osoba składająca wniosek winna wylegitymować się ważnym dokumentem tożsamości tj. dowodem osobistym lub paszportem
Należy wypełnić wniosek
http://bip.um.poznan.pl/bip/public/bip/ ... sp_id=1678Jeżeli nie jest to krewna w linii prostej to efekt widzę czarno.
Samo złożenie wniosku nic nie kosztuje.
Ale proszę spróbować wpisując w rubrykę "Odpisy przeznaczone są do sprawy" spadkowej.
Jest jeszcze droga poprzez osobę która pochowała Pani krewną.Ta osoba otrzymała trzy egzemplarze skróconego aktu zgonu.
Ostatnio edytowano 06 gru 2011, 00:55 przez
walwin, łącznie edytowano 1 raz
04 lis 2011, 16:23
walwin napisał(a):USC nie robi kserokopii ksiąg wydają tylko odpisy aktów .
Waldemarze,
Jest faktycznie tak jak piszesz, jednak oficjalne stanowisko MSWiA jest takie że nie ma formalnych przeszkód w uzyskaniu kserokopii oryginałów:
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji napisał(a):Nie negując więc uprawnienia do otrzymania kserokopii wpisów dokonanych w księgach stanu cywilnego, [...] należy jednak zauważyć, iż księgi te muszą być w należyty sposób przechowywane, zabezpieczane i konserwowane, co niejednokrotnie - szczególnie w przypadku starszych ksiąg - uniemożliwi wykonanie z nich kserokopii.
[...]
W sytuacji, gdy osoba [...] zwróci się do kierownika usc o wydanie kserokopii wpisu dokonanego w księdze - kierując się zasadami ogólnymi należy stwierdzić, iż możliwość uzyskania kserokopii uzależniona jest od stanu księgi oraz możliwości technicznych urzędu stanu cywilnego.
więcej informacji było w tym wątku:
viewtopic.php?p=23920#p23920
04 lis 2011, 16:28
walwin napisał(a):Pani Agnieszko
USC nie robi kserokopii ksiąg wydają tylko odpisy aktów .W Pani przypadku należy wypełnić i wysłać druk o nazwie
"Sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego" koszt 39 zł.(+pozostałe)
http://bip.um.poznan.pl/bip/public/bip/ ... sp_id=1682Otrzyma Pani decyzję od której w ciągu 14 dni można się odwołać do Wojewody za pośrednictwem tegoż USC.
Później pozostaje tylko sąd powszechny.
Wszystkie zmiany muszą być udokumentowane pełnymi odpisami(na każdym druku pisze co należy dołączyć).
Jeżeli zdecyduje się Pani na taką drogę wniesienia zmian to odpis nie musi Pani odbierać w Poznaniu a w USC zamieszkania.Należy o tym napisać we wniosku.
pozdrawiam
Waldemar
Panie Waldemarze
Z całym szacunkiem posiadam wiele kserokopii aktów wydanych przez inne USC jako dokumenty nie mające mocy urzędowej w cenie 5zł za 1 stronę A4 wydane na mocy aktualnie obowiązujących przepisów.
04 lis 2011, 16:57
Najmocjniej Was przepraszam,nie miałem zielonego pojęcia,że można żądać odbitki ksero z księgi.Zawsze mi odmawiano powołując się na prawo o aktach stanu cywilnego.Dotyczy to nie tylko Poznania.
serdecznie pozdrawiam
Waldemar
04 lis 2011, 17:16
No właśnie... To dowodzi znanego przysłowia - są Ludzie i Ludziska
Wszystko zależy od urzędników i ich interpretacji przepisów - choć może częściej od ich Widzimisię...
Ale Ziuto nie łam się! Spróbuj - może Tobie się uda. Ja robię tak - wpłacam na konto USC opłatę za kserokopie aktów, które podaję w tytule, następnie wysyłam wnioski wraz z dowodami wpłaty. To dość ryzykowne ale jak dotąd skuteczne - poza USC w Poznaniu niestety...
04 lis 2011, 17:35
walwin napisał(a):Najmocjniej Was przepraszam,nie miałem zielonego pojęcia,że można żądać odbitki ksero z księgi.Zawsze mi odmawiano powołując się na prawo o aktach stanu cywilnego.Dotyczy to nie tylko Poznania.
Waldemarze,
Wydaje mi się że absolutnie nie masz za co przepraszać, zupełnie podręcznikowo

chciałeś pomóc innym a sam dowiedziałeś się czegoś nowego!
Na miejscu Agnieszki wykorzystałbym twój ciekawy pomysł z próbą sprostowania aktu - być może w trakcie takiej procedury udałoby się uzyskać dostęp do brakujących danych czy oryginału.
Wygląda na to że polityka USC Poznań jest taka że zgodnie z prawem i stanowiskiem MSWiA nie chcą zawracać sobie głowy tym do czego nie są przepisami jednoznacznie zobowiązani. Przykre to, wystarczyłaby odrobina życzliwości i dobrej woli, bez łamania prawa aby faktycznie urząd był bardziej przyjazny w rzeczywistości a nie deklaracjach tym którzy jego działanie finansują...
04 lis 2011, 22:03
Mając na uwadze orzecznictwo sądów administracyjnych można wystąpić z żądaniem wydania kserokopii aktu stanu cywilnego nie mającej charakteru dokumentu urzędowego w rozumieniu prawa o aktach stanu cywilnego /art. 79 pkt 1 i art. 4/ winno być ono rozpoznane przez organy administracji w odrębnym postępowaniu jako nowy wniosek wszczynający postępowanie w sprawie /art. 61 Kpa/. Odmowa winna nastąpić w formie decyzji, która w takim wypadku musi zawierać szczegółowe uzasadnienie prawne i faktyczne. Jeśli urzędnik jest słaby merytorycznie to dla świętego spokoju wyraża zgodę i nie musi pisać tego uzasadnienia, ale zdarza się, że są dobrzy i do tego złośliwi. Trzeba jeszcze pamiętać, że z chwilą wszczęcia postępowania administracyjnego strona ( składający wniosek) ma prawo przeglądania wszystkich akt ( związanych ze sprawą a znajdujących się w danym urzędzie) i sporządzania własnoręcznie odpisów. Możliwe w takich przypadkach jest także sporządzenie fotografii własnym aparatem fotograficznym ( bez lampy błyskowej), ale tu orzecznictwo administracyjne nie jest jednolite.
Jeśli jednak nic się nie uda, to trzeba liczyć na życzliwość właściwego wojewody, który jest organem odwoławczym od decyzji USC.
Trzeba dodatkowo wziąć pod uwagę, że osoby nie będące krewnymi w stopniu określonym w ustawie o aktach stanu cywilnego, muszą wykazać swój interes prawny, co nie jest rzeczą łatwą.
04 lis 2011, 22:17
Tomku proponowano mi takie rozwiązanie jak również odpis zupełny z wszelkimi adnotacjami ale wiesz, mi po prostu zależy na oryginale... Zobaczyć choćby podpis przodka (w tym konkretnym przypadku praprababci, która najprawdopodobniej zgłaszała zgon córki - bo ta zmarła w młodym wieku a mieszkała z matką) to dla mnie bezcenne. Dla urzędników liczy się papier - dla mnie coś innego. Nie wiem jak to nazwać - sentyment? Jakiś namacalny dowód i ślad po przodkach a nie urzędowy dokument odtworzony po wielu latach.
06 lis 2011, 13:55
Tłumaczą się zniszczeniem ksiąg (dla ścisłości podam, że chodzi o księgę z 1935r.) - dziwnym trafem w Archiwum Państwowym już nie robią takich problemów i skanują dokumenty aż miło - dużo, dużo starsze...
Do zadań archiwów państwowych należy również zabezpieczanie zasobu. Przez zabezpieczanie rozumie się nie tylko konserwowanie akt, ale także kopiowanie, czyli mikrofilmowanie i skanowanie archiwaliów. Rozumiem, i zgadzam się z tym, że na tym archiwa państwowe powinny poprzestać. Wszak, widać gołym okiem, że akta w AP Poznań, przez notoryczne udostępnianie oraz kopiowanie na zlecenia klientów, są w nie najlepszym stanie fizycznym.
Pozdrawiam
Beata Karwalska
10 gru 2011, 09:14
Witam,otrzymałem z USC Poznań odpowiedź na wniosek o zrobienie kserokopii z akt oryginalnych,którą w najważniejszej części pozwolę sobie przytoczyć.
"Odnosząc się do kwestii wydania kserokopii aktów informuję, że realizacja wniosku w tym zakresie, w chwili obecnej nie jest możliwa. Zgodnie bowiem z art. 79 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz, U z 2011 r. Nr 212 póz. 1264) z ksiąg stanu cywilnego wydaje się odpisy skrócone i zupełne aktów stanu cywilnego oraz zaświadczenia o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub o ich braku i są to dokumenty urzędowe, stanowiące dowód zdarzeń stwierdzonych w aktach stanu cywilnego. Możliwość wydania kserokopii z ksiąg stanu cywilnego nie wynika wprost z przepisów prawa. Co prawda uzyskanie dokumentów w takiej formie nie jest wykluczone, jednak może nastąpić w przypadku, gdy stan ksiąg pozwala na ich kserowanie oraz jeżeli wnioskodawca uprawniony do uzyskania dokumentów, uzasadni potrzebę otrzymania ich w takiej formie. Podkreślam, że poddawanie ksiąg stanu cywilnego działaniu aparatury kserującej może mieć negatywny wpływ na ich trwałość.
Zgodnie § 23 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 26 października 1998r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczania oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz. U Nr 136 póz. 884 ze zm.) kierownik urzędu stanu cywilnego jest odpowiedzialny za należyte przechowywanie, zabezpieczenie i konserwację ksiąg stanu cywilnego.
Księgi stanu cywilnego nie tylko dokumentują stan cywilny osób w określonym przedziale czasowym, ale są także dobrem kulturowym i z tego względu istnieje obowiązek ich ochrony i zabezpieczenia przed zniszczeniem.
Podjęcie decyzji o poddaniu ksiąg stanu cywilnego kserowaniu nastąpić może, jeżeli jest uzasadnione ważnym interesem indywidualnym strony.
Proszę zatem o wskazanie, jakie ważne względy przemawiają za wydaniem kserokopii ww. aktów stanu cywilnego," ……..
Otrzymane pismo nie jest w formie decyzji,brak wskazania drogi odwoławczej.
Komentarz pozostawiam Państwu,ja już nie mam siły dalej walczyć z USC Poznań.
10 gru 2011, 11:01
Ja dostałam identyczną odpowiedź, wszystko ciągnie się już prawie rok. Każda moja kolejna argumentacja kończy się podobną reakcją - masło maślane...
06 kwi 2012, 16:00
Witam,otrzymałem następną odpowiedź (drugą)z USC Poznań z przeprosinami za błąd literowy w akcie.
I jeszcze cyt"Ponadto wyjaśniam,że informacji,których Pan oczekuje,czyli podania zawodów świadków nie wpisuje się do odpisu zupełnego aktu małżeństwa,gdyż odpis ten nie zawiera takiej rubryki"
Jest rubryka "Uwagi" ale tego Pani z USC podpisująca akt i pismo nie zauważa (moje spostrzeżenie).
Cyt"Odnosząc się natomiast do prośby o wydanie kserokopii aktu stanu cywilnego,tutejszy urząd udzielił wyczerpujących informacji na ten temat w piśmie z dnia.....2011r.itd."
Rezultat-nie otrzymałem żadnej kserokopii dokumentu.
Obawiam się,że niestety będziemy musieli poczekać do wymiany kierownika USC w Poznaniu,lub doprecyzowania ustawy,żeby uzyskać kserokopię dokumentu.
06 kwi 2012, 19:08
Urząd w Poznaniu to ewenement na skalę światową jest w 100% "frontem dla klienta" czyli utrudniać genealogom to porządek dzienny. Ciekawe, że wiele innych urzędów rozumie nas i potrafi zrobić ksero interesujących nas aktów. Przy okazji życzę WESOŁEGO ALLELUJA
06 kwi 2012, 19:44
Nie pisz jak nie wiesz dokładnie jaki jest.
05 paź 2012, 15:03
Witam!
Czy ktoś może w ostatnich dniach "załatwił" coś z USC Poznań?
Potrzebuję kserokopię aktu zgonu mojej Prababci..
Nie wiem czy pisać do nich czy może od razu wysłać moją siostrę. Może na miejscu da się jakoś urobić urzędników...
10 sty 2013, 08:51
Witam wszystkich forumowiczów,
Załatwiałem w USC Poznań ksero aktu zgonu mojego pradziadka, jakoś pod koniec 2011 roku. Wymiana uprzejmości trwała 3 miesiące, ale ostatecznie ksero otrzymałem, mimo oczywiście przeciwności na początku. Słałem im elaboraty, z mocnym podparciem prawnym, a ostatecznym argumentem było żądanie, aby na gruncie kpa wydali decyzję odmowną z możliwością odwołania do Wojewody, który decyzje generalnie uwala.
Podobnie odporna była Pani z USC Sompolno, ale poddała się dużo szybciej niż Poznań.
Podczas swoich badań zauważyłem, że w wielu przypadkach USC, chciałoby może i wydać ksero, ale nie zna podstawy prawnej pozwalającej na kserowanie. Często wystarczy im podrzucić przepis lub interpretację zezwalającą na kserowanie i wtedy nie ma problemów.
16 sty 2013, 21:54
Witam,
ja niedawo wysłałem wniosek o wydanie kserokopi i usc ma mi ją przesłać, chyba zmienili swoje stanowisko bo gdy w 2008 błagałem ich o tę kserokopię to jedynie odpis mi wydano. Próbujcie zatem teraz.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.