Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 25 cze 2017, 06:03

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 688 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 kwi 2017, 20:38 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2008, 14:34
Posty: 2425
Dziękuję Michale.
Druga miejscowość to pewnie źle wpisano na liście, chyba powinno być Thorsfelde- Turostowo.

_________________
Bożena


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 kwi 2017, 21:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2008, 14:34
Posty: 2425
Narożnik, Karczewskie Olędry, Karczemka Karczewska, Dąbrówka Kościelna (wszystko to miejsca urodzenia wpisane w parafii Dąbrówka Kościelna).
Czy znacie jakąś mapę z lat 1885-1890 na której mogłabym je odnaleźć i "zobaczyć" jak daleko leżały od siebie i co było wokół -lasy, jeziora, obiekty np młyny, wiatraki itp. jakie drogi i zaznaczone domostwa.
Jeżeli znacie, to prosiłabym o link albo wycinek.

I pytanie
gdzie to jest Weichensdorf par. Neuzelle Brandenburg i czy tam były kopalnie i polscy górnicy?

_________________
Bożena


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 kwi 2017, 22:44 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 kwi 2009, 20:13
Posty: 595
Lokalizacja: Poznań
Narożnik, [...], Karczemka Karczewska, Dąbrówka Kościelna

ok.1893:
http://igrek.amzp.pl/17013

1907:
http://igrek.amzp.pl/11765063

Najlepiej na linku z 'plik mapy' kliknąć prawym klawiszem myszy potem -> Zapisz element docelowy jako..
Po pobraniu i zapisaniu lokalnie na komputerze można już szybko przeglądać i powiększać.

_________________
pozdrawiam, Tomek
Odoliński , Odaliński, Oduliński - jeżeli spotkasz się z tymi nazwiskami gdziekolwiek napisz do mnie koniecznie...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 kwi 2017, 23:01 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2010, 21:03
Posty: 3080
Lokalizacja: Obra/Wolsztyn
Genowefa napisał(a):
gdzie to jest Weichensdorf par. Neuzelle Brandenburg i czy tam były kopalnie i polscy górnicy?

Chyba chodzi o obecną część Friedlandu
https://de.wikipedia.org/wiki/Weichensdorf
https://pl.wikipedia.org/wiki/Friedland_(Brandenburgia)

_________________
Pozdrawiam
Jurek


***********
Szanuję pracę i dorobek badawczy innych. Dlatego - zgodnie z Regulaminem Forum i prawem oraz aby nie naruszać praw autorskich i nie dokonywać kradzieży wartości intelektualnych - zamieszczam linki do źródeł informacji.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 kwi 2017, 14:44 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2008, 14:34
Posty: 2425
Dziękuje bardzo. O takie mapy mi chodziło.
Pytanie
Mapy nie mają legendy. Kiedyś sobie przetłumaczyłam jedną z legend do mapy niemieckiej. Czy oznakowania były stałe czy może ulegały z latami jakimś modyfikacjom? Ta legenda, która mam jest z 1934, czy można wg niej "odczytać' to co odwzorowano na mapach z lat dużo wcześniejszych. Odtworzę sobie "obraz" danej wioski prawie ze szczegółami tzn. tak: tu ścieżka, tu dom, tu folwark, tu strumyk a na nim kładka czy most, tu wiatrak, tu płot, .... :lol:


Weichensdorf par. Neuzelle Brandenburg- rozumiem, nie ma tam kopalni to i nie ma górników. :)

_________________
Bożena


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 kwi 2017, 18:57 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 kwi 2009, 20:13
Posty: 595
Lokalizacja: Poznań
Bożeno,

Co do znaków topograficznych na przestrzeni wieków nie znam miejsca gdzie byłyby one jednoznacznie zebrane i opisane.

Być może pomocny link:
http://polski.mapywig.org/viewpage.php?page_id=18

W desperacji można próbować doszukać się map ze zbliżonych lat które mają legendę (nie wiem czy takie są i jak jest ich wiele).

Biorąc pod uwagę dyskusję w innym wątku:
http://www.wtg-gniazdo.org/forum/viewto ... ie#p116524
z jednoznaczną interpretacją może nie być łatwo...

_________________
pozdrawiam, Tomek
Odoliński , Odaliński, Oduliński - jeżeli spotkasz się z tymi nazwiskami gdziekolwiek napisz do mnie koniecznie...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Bischofsfelsen
PostNapisane: 28 kwi 2017, 19:22 
Offline

Dołączył(a): 11 kwi 2017, 08:18
Posty: 4
Bischofsfelsen Czy może wie ktoś co to za miejscowość? W dokumencie z 1944 znalazłem taką nazwę.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 kwi 2017, 12:29 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2008, 14:34
Posty: 2425
Tomku, dziękuję.

_________________
Bożena


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 kwi 2017, 16:52 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06 paź 2007, 21:45
Posty: 1712
Lokalizacja: Gdańsk
jarek240582 napisał(a):
Bischofsfelsen Czy może wie ktoś co to za miejscowość? W dokumencie z 1944 znalazłem taką nazwę.
Najlepiej podawać od razu link do dokumentu, w którym słowo występuje, inaczej przy najlepszych chęciach pytanie może pozostać bez odpowiedzi:
http://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-61345.phtml

Chodzi o Bichofsfelden (nie Bischofsfelsen), czyli Kazimierz Biskupi:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kazimierz_Biskupi

_________________
Pozdrawiam
Lila Molenda

http://www.molendowie.eu
http://www.rychwiccy.eu

Szukam:
1.Skąd przybył do par. Komorniki JAN MOLENDA (*ok.1759,+29.10.1839 Kotowo) z żoną FRANCISZKĄ (*ok.1774,+1.09.1859 Sapowice)? Gdzie i kiedy wzięli ślub?
2.Gdzie urodził się ok.1806 r. ich syn, ANDRZEJ MOLENDA?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 maja 2017, 18:53 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 cze 2015, 12:58
Posty: 76
W jednym z aktów zgonu z Nakła z 1898 roku znalazłem informację, iż zmarły urodził się w "Brzuszkowo Kreis Wongrowitz" ok. roku 1836.
Przejrzałem mapy oraz spisy miejscowości i nie znalazłem takiego miejsca. Najbliższe jeśli chodzi o pisownię i wymowę jest Brzeskowo (Brombeere) w pow. wągrowieckim. Na mapach google nawet nie ma tej miejscowości - jest w tym miejscu parę gospodarstw, między Kuszewem a Pląskowem: link do mapy.

A może się mylę i jakieś Brzuszkowo istniało?

_________________
Pozdrawiam
Kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 maja 2017, 22:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2010, 21:03
Posty: 3080
Lokalizacja: Obra/Wolsztyn
Nie znajduję również miejscowości Brzuszkowo. Szkoda, że nie mamy podglądu, jak zapisano poszukiwaną miejscowość w owym dokumencie z 1898 roku.
Możliwe, że jest to właśnie Brzeskowo. I tu pojawia się problem z podaną przez Ciebie lokalizacją.
Kartenmeister jako odpowiednik Brzeskowa podaje Kuszewo, a na mapie lokalizuje przy drodze z Kuszewa do Jabłkowa.
http://www.kartenmeister.com/preview/Ci ... tNum=29822
Potwierdzenie tego znajdujemy na mapie Reymann'a (arkusz 78)
Dla wyjaśnienia - Brombeer to niemiecka nazwa Kuszewa (stosowana głównie w l.1939-45).
https://de.wikipedia.org/wiki/Skoki

_________________
Pozdrawiam
Jurek


***********
Szanuję pracę i dorobek badawczy innych. Dlatego - zgodnie z Regulaminem Forum i prawem oraz aby nie naruszać praw autorskich i nie dokonywać kradzieży wartości intelektualnych - zamieszczam linki do źródeł informacji.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 maja 2017, 22:35 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 cze 2015, 12:58
Posty: 76
Miejscowość jest zapisana wyraźnie jako Brzeskowo: link do aktu

Gdzieś zaginęła mi mapa, na której wyraźnie było zaznaczone Brzeskowo zaraz na wschód od Kuszewa, ale choćby tutaj: http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/35-53.jpg Brzeskowo i Kuszewo są podane jako osobne miejscowości.

Położenie Brzeskowa to sprawa drugorzędna - chciałbym zwiększyć pewność, że nie było żadnego Brzuszkowa :)

edit:
Tu jest fajne i czytelne porównanie dzisiejszych i starych map:
http://hgis.cartomatic.pl/#1923198.4458 ... 25k,48,100

_________________
Pozdrawiam
Kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 maja 2017, 11:52 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 paź 2016, 20:47
Posty: 130
Brzuszkowa nie było, było Brzeszkowo.

https://books.google.pl/books?id=97hiAAAAcAAJ&pg=PA333-IA18&dq=Brzeszkowo&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjhrK_ojtvTAhVBEiwKHYRDAnoQ6AEIIjAA#v=onepage&q=Brzeszkowo&f=false

Pozdrawiam,
Grzegorz.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 maja 2017, 20:10 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 cze 2015, 12:58
Posty: 76
Dziękuję. Wychodzi na to, że to jedna i ta sama miejscowość.

_________________
Pozdrawiam
Kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 maja 2017, 09:18 
Offline

Dołączył(a): 09 maja 2017, 19:53
Posty: 3
Dzień dobry!

Zawitałem na forum genealogów wielkopolskich, ponieważ jeden z moich przodków, Bogumił Nowacki przywędrował na Mazowsze z Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Może ktoś mógłby mi pomóc odnaleźć miasto "Wiktor"?

https://zapodaj.net/df5aaddfdae32.jpg.html

Pozdrawiam,
Michał


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 maja 2017, 09:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 2641
Może Witkowo pow. gnieźnieński?

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 maja 2017, 10:00 
Offline

Dołączył(a): 12 lis 2013, 12:38
Posty: 69
Witam,

może chodzi o któreś z "Wiktorowo". Czy wiesz coś więcej o Bogumile - data urodzenia, imiona rodziców?

Pozdrawiam,
Jarek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 maja 2017, 10:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 511
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Gilly Maps
https://www.sggee.org/research/gilly_ma ... a_map.html
miejscowośc Wiktor M.,Wiktorow,i 4x Wiktorowo
https://www.sggee.org/research/gilly_ma ... ex%20W.pdf

_________________
Ela
Poszukuję:
Aktu Zgonu Franciszki Powała zd.Kasprzak urodz.01.04.1842 r w Myślątkowie

Mieszkała:1900 rok Różanna (Gębice, pow.Mogilno),mąż Bartłomiej Powała zm.1911 r.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 maja 2017, 14:40 
Offline

Dołączył(a): 09 maja 2017, 19:53
Posty: 3
Jarek82 napisał(a):
Witam,

może chodzi o któreś z "Wiktorowo". Czy wiesz coś więcej o Bogumile - data urodzenia, imiona rodziców?

Pozdrawiam,
Jarek


Bogumił urodził się około roku 1805 jako syn Michała i Katarzyny Was(z)kiewicz (niestety nie ma tej pary w zindeksowanych wielkopolskich metrykach). Jego rodzice byli rzemieślnikami, bodajże rymarzami, co uprawdopodabnia informację, że mieszkali w jakimś miasteczku. Na Mazowsze północno-wschodnie przybyli około 1808 roku.

Pozdrawiam,
Michał


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 maja 2017, 20:21 
Offline

Dołączył(a): 12 lis 2013, 12:38
Posty: 69
Jedyna miejscowość "Wiktor" którą widzę to ta podana już wyżej przez Elę. Była to osada młyńska w powiecie kolskim, parafia Chełmno. Natomiast co do innych miejscowości -Wiktorowo, Wiktorówko, itp. - to również były raczej osady, wsie, folwarki. A może jednak chodzi o Witkowo (1676 r. – nabycie praw miejskich), jak zaproponował Łukasz.

Pozdrawiam
Jarek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 maja 2017, 23:10 
Offline

Dołączył(a): 09 maja 2017, 19:53
Posty: 3
Najwyraźniej nie pozostaje nic innego, jak czekać na postępy indeksacji metryk. Chociaż Witkowo wygląda obiecująco: w okolicy nazwisko Nowacki jest popularne (moikrewni.pl) i blisko stąd na Kujawy i dalej do Płocka. Czas pokaże, czy to dobry trop. Dziękuję wszystkim za pomoc.

Pozdrawiam serdecznie,
Michał


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 maja 2017, 22:18 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2008, 14:34
Posty: 2425
Gdzie to jest?
Schrodka kreis Schroda średzkie ale czy jeszcze jest taka miejscowość Środka?

_________________
Bożena


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 maja 2017, 22:24 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 cze 2008, 01:48
Posty: 215
Lokalizacja: Stara Górka
Jest, jak najbardziej.
https://www.google.pl/maps/@52.3027562,17.1146755,13z

_________________
Pozdrawiam. Andrzej
http://siwinscy.prv.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 maja 2017, 00:01 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2008, 14:34
Posty: 2425
Dziękuję, Andrzeju.
Pozdrawiam

_________________
Bożena


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 maja 2017, 09:25 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 1673
Nie wiem Bożenko o jakie lata Tobie chodzi, ale w XIX w w powiecie średzkim były dwie Śródki bardzo różnie pisane.
Jedna należała do parafii Krerowo, a druga do parafii Murzynowo Kościelne.

_________________
Pozdrawiam Danka
http://www.kronikisredzkie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 maja 2017, 09:52 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2008, 14:34
Posty: 2425
Ślub był w USC Krerowo. Panna młoda mieszkała Śródka. Mogła dojść pieszo :lol:

_________________
Bożena


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 maja 2017, 16:17 
Offline

Dołączył(a): 01 maja 2017, 20:48
Posty: 23
Witam,
Poszukuję miejscowości Kula, która pojawia się w akcie ślubu z 1855 roku w Parafii Czerwona Wieś. Niestety w okolicy chyba obecnie nie ma żadnej miejscowości o podobnie brzmiącej nazwie.

_________________
Pozdrawiam
Kajetan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 maja 2017, 18:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2010, 21:03
Posty: 3080
Lokalizacja: Obra/Wolsztyn
Możesz poprzeć swoje pytanie podając link do dokumentu i użycie tej nazwy w konkretnym akcie?
Przejrzałem śluby z przytoczonego przez Ciebie rocznika i nic takiego nie znalazłem.
Występują jedynie Kąty.
Ewentualnie mogłeś źle odczytać, bo często pojawia się wyraz "Aula" z przymiotnikiem pochodzącym od miejscowości, co oznacza "dwór X" np. aula Czerwonowieyscensi, aula Jurkowiensi
http://szukajwarchiwach.pl/53/3271/0/6.1/42/#tabSkany

_________________
Pozdrawiam
Jurek


***********
Szanuję pracę i dorobek badawczy innych. Dlatego - zgodnie z Regulaminem Forum i prawem oraz aby nie naruszać praw autorskich i nie dokonywać kradzieży wartości intelektualnych - zamieszczam linki do źródeł informacji.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 maja 2017, 20:14 
Offline

Dołączył(a): 01 maja 2017, 20:48
Posty: 23
No tak, rzeczywiście była to Aula, dziękuję bardzo za wyjaśnienie.

_________________
Pozdrawiam
Kajetan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 cze 2017, 08:03 
Offline

Dołączył(a): 27 maja 2015, 12:45
Posty: 39
Witam,
potrzebuję pomocy przy określeniu miejsca urodzenia Kazimierza Stępczyńskiego z poniższej karty meldunkowej:

http://szukajwarchiwach.pl/53/474/0/19. ... /#tabSkany

Ja to odczytuję jako Ostrowo w powiecie wrzesińskim. Jak wynika z Gemeindelexikonu dla Prowincji Poznańskiej z 1905 r. w tym powiecie były dwie miejscowości o takiej nazwie : Kościelne (należące do parafii o tej samej nazwie) oraz Szlacheckie (parafia Marzenin). Tak się składa, że księgi metrykalne z obu parafii znajdują się na FamilySearch, jednakże interesującego mnie aktu chrztu nie znalazłem (szukałem też kilka lat wstecz i do przodu od daty urodzenia podanej w karcie meldunkowej). Może więc jest to jednak inna miejscowość?

Pozdrawiam, Łukasz.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 cze 2017, 11:41 
Offline

Dołączył(a): 12 lis 2013, 12:38
Posty: 69
Witam,

chyba musiałeś przeoczyć ten wpis https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cat=769050

(ostatni, na dole, po prawej stronie) jak najbardziej Ostrowo Szlacheckie - parafia Marzenin. Data nie zgadza się tylko o dokładnie jeden miesiąc.

Pozdrawiam
Jarek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 cze 2017, 13:15 
Offline

Dołączył(a): 27 maja 2015, 12:45
Posty: 39
Jarek82 napisał(a):
Witam,

chyba musiałeś przeoczyć ten wpis https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cat=769050

(ostatni, na dole, po prawej stronie) jak najbardziej Ostrowo Szlacheckie - parafia Marzenin. Data nie zgadza się tylko o dokładnie jeden miesiąc.

Pozdrawiam
Jarek


Wielkie dzięki!
Faktycznie przeoczyłem ten wpis. Czasami tak bywa, że jak chce się coś bardzo znaleźć, to wtedy to jakoś ucieka...

Pozdrawiam, Łukasz.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 cze 2017, 17:29 
Offline

Dołączył(a): 29 maja 2013, 13:27
Posty: 488
Czy ktoś może pomóc wyjaśnić co to za miejscowość z roku 1839. Należała wtedy do powiatu Śrem - "Karlub. Hauland".
Nazwa tej miejscowości tak zapisana jest w dokumencie stanu cywilnego.

Pozdrawiam
Marek Szymański


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 cze 2017, 17:39 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 2641
Gejtawy napisał(a):
Czy ktoś może pomóc wyjaśnić co to za miejscowość z roku 1839. Należała wtedy do powiatu Śrem - "Karlub. Hauland".
Nazwa tej miejscowości tak zapisana jest w dokumencie stanu cywilnego.


https://pl.wikipedia.org/wiki/Char%C5%82ub

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 cze 2017, 17:55 
Offline

Dołączył(a): 29 maja 2013, 13:27
Posty: 488
Dzięki Łukasz.
Pozdrawiam
Marek Szymański


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 cze 2017, 21:34 
Offline

Dołączył(a): 07 lip 2010, 08:10
Posty: 111
Witam,

proszę o pomoc w odnalezieniu miejscowości Knarrhütte i informację na temat polskiej nazwy.

Pozdrawiam

Joachim


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 cze 2017, 21:42 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lip 2010, 21:03
Posty: 3080
Lokalizacja: Obra/Wolsztyn
Trzaskowice
http://www.kartenmeister.com/preview/Ci ... tNum=25198
https://pl.wikipedia.org/wiki/Trzaskowice_(wojew%C3%B3dztwo_wielkopolskie)

_________________
Pozdrawiam
Jurek


***********
Szanuję pracę i dorobek badawczy innych. Dlatego - zgodnie z Regulaminem Forum i prawem oraz aby nie naruszać praw autorskich i nie dokonywać kradzieży wartości intelektualnych - zamieszczam linki do źródeł informacji.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 cze 2017, 07:07 
Offline

Dołączył(a): 07 lip 2010, 08:10
Posty: 111
Witam serdecznie,

i bardzo dziękuję za błyskawiczną informację.

Pozdrawiam
Joachim


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 688 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Yahoo [Bot] i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL