Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 14 gru 2017, 11:17

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 lis 2017, 22:07 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
Mam prośbę o pomoc w odczytaniu nazwiska matki pana młodego - Walentego Króla. Wpis nr 17 (ten z kleksem). "Pawła i Maryanny z ...". Również proszę o ewentualne uwagi dotyczące interpretacji miejsca urodzenia Walentego Króla, które ja interpretuję z obecnym Sławoszewem, gm. Kotlin, pow. Jarocin.
Pozdrawiam - Leszek Wojciechowski.

http://szukajwarchiwach.pl/54/752/0/6.1 ... 5#tabSkany

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Ostatnio edytowano 26 lis 2017, 22:30 przez Titas, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lis 2017, 22:16 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 gru 2006, 20:28
Posty: 676
Lokalizacja: Wolsztyn
Musisz załączyć namiary do skanu lub załączyć zdjęcie skanu (bo tego kleksa nie mogę znaleść ) :?

_________________
Pozdrawiam
Jacek Piętka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lis 2017, 22:27 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
Piętka_Jacek napisał(a):
Musisz załączyć namiary do skanu lub załączyć zdjęcie skanu (bo tego kleksa nie mogę znaleść ) :?

Dziękuję. Pozdrawiam.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 06:29 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 2644
Lokalizacja: Poznań
Link do skanu, niestety nazwiska nie potrafię odczytać.
http://szukajwarchiwach.pl/54/752/0/6.1 ... /#tabSkany

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 09:01 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
Henryk Krzyżan napisał(a):
Link do skanu, niestety nazwiska nie potrafię odczytać.
http://szukajwarchiwach.pl/54/752/0/6.1 ... /#tabSkany


Dziękuję. Co co nazwiska mam pewną teorię ale czekam na świeże spojrzenie innych osób.
Pozdrawiam. Leszek Wojciechowski.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 09:19 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sty 2010, 19:57
Posty: 243
Lokalizacja: Grzegorzew, Gdańsk
Wg. mnie: Marianna Pańska

_________________
Rafał Kędziora syn Leona.


Ćwiartka Kędziorów ze Skowrońskimi ( Poznań - Środa ), ćwiartka Żurów z Banaszakami ( Kościan ), ćwiartka Warteckich z Drabinami ( Brudzew ), ćwiartka Durków z Przeorami ( Turek - Wilamów - Koło )


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 11:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 1946
Leszku.
Pytasz o rodziców Walentego - a ślubuje Mateusz.
Pomijając ten fakt:

w Sławoszewie pow. Jarocin urodził się 08-02-1808 r. Walenty.
Niestety, jego rodzice to Paweł Krolik i Marianna (nazwiska rodowego matki nie podano).
W dniu 07-11- 1803 r. Paweł Krolik ślubuje z Marianną Paierowną w Grodzisku nad Prosną.
W akcie jest wyraźny zapis, iż Paweł jest z parafii Sławoszewskiej, a Marianna z parafii Grodziskiej.

Założyć można, że Krolik zmienił się w Kroll - Krol, aby ostatecznie stać się Królem - Król.
Należy jednak wyjaśnić rozbieżność imion.

Co do nazwiska matki zapisanego w prezentowanym akcie małżeństwa, to skłaniałabym się wówczas do "z Paieskich".

_________________
Pozdrawiam Danka
w.danka.w@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 12:28 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
DankaW napisał(a):
Leszku.
Pytasz o rodziców Walentego - a ślubuje Mateusz.
Pomijając ten fakt:

w Sławoszewie pow. Jarocin urodził się 08-02-1808 r. Walenty.
Niestety, jego rodzice to Paweł Krolik i Marianna (nazwiska rodowego matki nie podano).
W dniu 07-11- 1803 r. Paweł Krolik ślubuje z Marianną Paierowną w Grodzisku nad Prosną.
W akcie jest wyraźny zapis, iż Paweł jest z parafii Sławoszewskiej, a Marianna z parafii Grodziskiej.

Założyć można, że Krolik zmienił się w Kroll - Krol, aby ostatecznie stać się Królem - Król.
Należy jednak wyjaśnić rozbieżność imion.

Co do nazwiska matki zapisanego w prezentowanym akcie małżeństwa, to skłaniałabym się wówczas do "z Paieskich".


Pani Danuto, serdecznie dziękuję. Dzięki pani uwadze naprawiłem oczywisty błąd w swoich notatkach. Oczywiście szło o Mateusza Króla, urodzonego w Sławoszewie ok. 1806 r. Czy podany jest może wiek młodożeńców z Grodziska ? Wg moich ustaleń ok. 1812 roku Paweł Król posiada już dziecko z innej żony i dożywa mocno sędziwego wieku. I Paweł, i Mateusz pisani są różnie - jak jako "Król" a raz jako "Krol".
Jeżele pani nie sprawi problemu to poproszę o przesłanie linku lub skanu tego aktu z parafii grodziskiej (leszek.wojciechowski.graf@gmail.com).
Co do nazwiska w akcie ślubu z 1832 - ma on miejsce ok. 20 lat po śmierci matki pana młodego, a biorąc pod uwagę świeżość nadawanych nazwisk, powszechny analfabetyzm i dość dużą dowolność w zapisywaniu nazwisk przez polskojęzycznych księży - to "Paier" wcale nie daleko leży od "Paieski" czy "Pański".
Raz jeszcze dziękuję, rzuciła pani na sprawę świeże światło. Pozdrawiam - Leszek Wojciechowski.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 12:32 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
krambud napisał(a):
Wg. mnie: Marianna Pańska


Serdecznie dziękuję. "Pański", w domyśle "z Pański"(ch) koreluje z pisownią innych znaków zapisu aktu ślubu. Nigdzie nie ma sprzeczności.
Pozdrawiam - Leszek Wojciechowski.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 14:33 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 1946
Pewnym jest, że nazwisko Pański ani Paieski nie występuje w żadnych metrykaliach parafii Grodzisko n/Pronsą ani w sąsiednich parafiach.

Co do koleracji, nazwiska ksiądz pisał z dużej litery co wyraźnie widać.
Literę "P" pisał w tekście wyraźnie i kilkakrotnie, więc moje przypuszczenie co do "Paieska" jest błędne.

O "Pańska" się nie wypowiadam, takim znawcą nie jestem jak Rafał. :)

_________________
Pozdrawiam Danka
w.danka.w@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 16:02 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
DankaW napisał(a):
Pewnym jest, że nazwisko Pański ani Paieski nie występuje w żadnych metrykaliach parafii Grodzisko n/Pronsą ani w sąsiednich parafiach.

Co do koleracji, nazwiska ksiądz pisał z dużej litery co wyraźnie widać.
Literę "P" pisał w tekście wyraźnie i kilkakrotnie, więc moje przypuszczenie co do "Paieska" jest błędne.

O "Pańska" się nie wypowiadam, takim znawcą nie jestem jak Rafał. :)


"P" z imienia "Paweł" jest inne od inicjału zapisu nazwiska matki pana młodego i innych liter "P" lecz konstrukcyjnie niczym się nie różni od liter "p" (jak też liter "R" z wyjątkiem braku dolnego elementu bocznego). Zapewne też udzielił księdzu się świąteczny nastrój i stąd ten kleks. Teoria o nazwisku "Paier" wydaje się mi bardzo prawdopodobną. Początek mamy "Paie" (o ile to jest "P") a dodana końcówka "ski" - przez odległą o sto lat analogię takie uproszczenie: "Paier" = "Paieski" uznałbym za prawdopodobne gdyż moja prababcia nazywała się "Janys" a każdy w okolicy mówił na nią "Janyska" (a nie "Janysowa"). Są to jednak moje tylko dywagacje. Muszę dotrzeć do aktu śmierci Marianny Król i to sprawę rozwiąże - niestety "Sławoszew" nie jest udostępniony online przez Archiwum Państwowe w Poznaniu i chyba się akta nie dochowały:
http://baza.archiwa.gov.pl/sezam/pradzi ... rch=szukaj
Bardzo dziękuję za bardzo ciekawy i wg mnie wysoce prawdopodobny trop.
Leszek Wojciechowski.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 16:35 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 kwi 2009, 20:13
Posty: 676
Lokalizacja: Poznań
Leszku,

Sławoszew masz dostępny odblokowany tutaj:
https://www.familysearch.org/search/catalog/107289

_________________
pozdrawiam, Tomek
Odoliński , Odaliński, Oduliński - jeżeli spotkasz się z tymi nazwiskami gdziekolwiek napisz do mnie koniecznie...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 16:47 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 1946
Zgonu Marianny Krolikowej szukaj w podanym przez Tomka linku na początku 1811 r.
Sądzę, że nic nie wyjaśni.

_________________
Pozdrawiam Danka
w.danka.w@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 18:45 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
DankaW napisał(a):
Zgonu Marianny Krolikowej szukaj w podanym przez Tomka linku na początku 1811 r.
Sądzę, że nic nie wyjaśni.

Dzieki. Znalazłem. W sumie to potwierdziło układ rzeczy. Pan młody Mateusz (mylnie podałem datę urodzenia, właściwa to oczywiście 1810) rodzi się, rok później umiera jego matka a ojciec Paweł ponownie się żeni i przenosi się do Grabienic. Muszę jeszcze tylko poszukać aktu urodzenia Mateusza Króla (a właściwie Królika). To będzie kluczowa sprawa.
Dodam, że zmarła Maryanna Królik wcale nie musiała być pierwszą żoną Pawła Królika - wg aktu śmierci zmarł on w wieku 90 lat w 1861 r. hahah. Na ile te rachuby nie stanowiły silnego zaokrąglenia.
Pozdrawiam - L. Wojciechowski

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 19:03 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 1946
Dnia 12-09-1805 w Sławoszewie Mateusz
rodzice Pauli Krojlik i Marianna

Czy później się też urodził jakiś Mateusz Krolik/Królik - nie sprawdzałam.

_________________
Pozdrawiam Danka
w.danka.w@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 19:21 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
TomekD napisał(a):
Leszku,

Sławoszew masz dostępny odblokowany tutaj:
https://www.familysearch.org/search/catalog/107289


Dzięki temu linkowi ustaliłem datę śmierci matki pana młodego. Jednak nie mogę otworzyć pierwszego ze zbiorów na tej stronie. Czy podobne zbiory zostały też odblokowane dla Czermina ?
Dziękuję i pozdrawiam. Leszek Wojciechowski.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 20:09 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
DankaW napisał(a):
Dnia 12-09-1805 w Sławoszewie Mateusz
rodzice Pauli Krojlik i Marianna

Czy później się też urodził jakiś Mateusz Krolik/Królik - nie sprawdzałam.


Później urodził się, w 1811 roku Mateusz Królik ale syn Adalberta i Barbary. W związku z tym nie wiem czy Mateusz z 1805 i z 1810 roku to ta sama osoba. Imiona i nazwisko rodziców się zgadzają, miejsce też (małe przecież a nie aglomeracja) ale 5 lat to jednak spora różnica choć nie takie skoki (w obie strony) napotykałem. Do tego różne kraje (zabory) miejsca urodzenia i ślubu. Wszystko działa na niekorzyść dokładności. I do tego popularność imienia Maryanna.
Serdecznie dziękuję za pomoc i prawdopodobne ustalenie osoby matki Mateusza Króla. Leszek.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 21:09 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 kwi 2009, 20:13
Posty: 676
Lokalizacja: Poznań
Titas napisał(a):
Dzięki temu linkowi ustaliłem datę śmierci matki pana młodego. Jednak nie mogę otworzyć pierwszego ze zbiorów na tej stronie. Czy podobne zbiory zostały też odblokowane dla Czermina ?
Leszku,
Szukasz w 'moich' parafiach choć nie znajduję póki co znanych mi nazwisk.

Start do poszukiwania dowolnych ksiąg jest tutaj:
https://www.familysearch.org/catalog/search

Czermin:
https://www.familysearch.org/search/catalog/84237

Kluczyk nad aparatem oznacza ograniczenie dostępu (dostęp możliwy tylko w CHR Mormonów) - czyli niedostępny w domu, kapciach i na fotelu.
Tyle że w tym przypadku to zmikrofilmowane ponownie te same dokumenty plus dodatkowe lata, niczego nowego 'pod kluczykiem' nie będzie.

_________________
pozdrawiam, Tomek
Odoliński , Odaliński, Oduliński - jeżeli spotkasz się z tymi nazwiskami gdziekolwiek napisz do mnie koniecznie...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lis 2017, 21:17 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
TomekD napisał(a):
Titas napisał(a):
Dzięki temu linkowi ustaliłem datę śmierci matki pana młodego. Jednak nie mogę otworzyć pierwszego ze zbiorów na tej stronie. Czy podobne zbiory zostały też odblokowane dla Czermina ?
Leszku,
Szukasz w 'moich' parafiach choć nie znajduję póki co znanych mi nazwisk.

Start do poszukiwania dowolnych ksiąg jest tutaj:
https://www.familysearch.org/catalog/search

Czermin:
https://www.familysearch.org/search/catalog/84237

Kluczyk nad aparatem oznacza ograniczenie dostępu (dostęp możliwy tylko w CHR Mormonów) - czyli niedostępny w domu, kapciach i na fotelu.
Tyle że w tym przypadku to zmikrofilmowane ponownie te same dokumenty plus dodatkowe lata, niczego nowego 'pod kluczykiem' nie będzie.


Z Czermina i Sławoszewa pochodzi mała część mojej rodziny, czego do niedawna w ogóle nie byłem świadomy. Z Czermina pochodził niejaki Titas (mylnie odczytany na BaSi jako Fitas choć to sprawa złożona) a po matce Grzelank/Grzelanek lub coś podobnego.
To dość niesamowite ale kaplicę mormońską mam po drugiej stronie ulicy.
Serdeczne dzięki !
Leszek.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 gru 2017, 14:11 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 16
Titas napisał(a):
DankaW napisał(a):
Leszku.
Pytasz o rodziców Walentego - a ślubuje Mateusz.
Pomijając ten fakt:

w Sławoszewie pow. Jarocin urodził się 08-02-1808 r. Walenty.
Niestety, jego rodzice to Paweł Krolik i Marianna (nazwiska rodowego matki nie podano).
W dniu 07-11- 1803 r. Paweł Krolik ślubuje z Marianną Paierowną w Grodzisku nad Prosną.
W akcie jest wyraźny zapis, iż Paweł jest z parafii Sławoszewskiej, a Marianna z parafii Grodziskiej.

Założyć można, że Krolik zmienił się w Kroll - Krol, aby ostatecznie stać się Królem - Król.
Należy jednak wyjaśnić rozbieżność imion.

Co do nazwiska matki zapisanego w prezentowanym akcie małżeństwa, to skłaniałabym się wówczas do "z Paieskich".


Pani Danuto.
W stworzonym przeze mnie wątku popełniłem masę błędów, od imienia pana młodego z aktu ślubu począwszy. Niestety, przyłapałem się na kolejnych. Wiek ojca (Pawła) określiłem w roboczym drzewie genealogicznym na podstawie jego aktu zgonu z 1861 r. (90 lat czyli urodzony w 1771 r.) co niestesty gryzło się w aktem ślubu z Grodziska nad Prosną (1803), gdzie wymieniony tam Paweł ma lat 22 czyli został urodzony w 1881 r. Natomast przejrzałem raz jeszcze skany i okazało się, że we wcześniejszym akcie zgonu syna Pawła z następnego małżeństwa - w roku 1826 wymienionego wiek określono na 42 lata. Tym samym data jego urodzin przesuwa się na rok 1884. W tym momencie różnica wiek ślubującego w Grodzisku i uchwytnego mojego przodku Pawła wynosi już tylko 3 lata co przy ówczesnych standardach nie stanowi wiele (przy uwzględnieniu aktów wydawanych w różnych parafiach, położonych w różnych zaborach). Moim zdaniem to jeszcze bardziej uprawdopodobnia przedstawioną przez panią hipotezę o "Paieskiej" = "Paierownie" (z Grodziska nad Prosną).
Przepraszam za moje błędy wszystkie osoby, które zaangażowały się w pomoc.
Raz jeszcze dziękuję i pozdrawiam - Leszek.

_________________
WojciechowskiMargalusNawrotSiupaNawrotDworniakGuteckiJanczakKałużny Titas Tytasiński Marcinkowski Król Radecki Skoczylas Kręcicki Stawicki Kotecki Janys ZientarskiPrzybyszSchultzRadoszewskiKiełczyńskiCiszwickiPilarczykGościniakPikoskiLisZasadziński.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL