Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 26 maja 2019, 18:18

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 07 mar 2019, 18:09 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Dzień dobry.
Poszukuję wszelkich informacji o moim dziadku Walentym Różańskim urodzonym w Poznaniu w 1903 roku.(tylko tyle wiem)
Z opowieści rodziny wiem że był uczestnikiem Powstania Wielkopolskiego , ożenił się w Wągrowcu.
Po wybuchu drugiej wojny trafił z Wągrowca do Lager Glowna i następnie do Kraśnika i tam ślad się urywa.

Pozdrawiam Paweł Różański


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2019, 18:40 
Offline

Dołączył(a): 03 cze 2014, 11:57
Posty: 3700
http://straty.pl/pl/szukaj-w-bazie

DANE OSOBOWE
nazwisko Różański
imię Walenty
data urodzenia 1903

INFORMACJE O PRZEŚLADOWANIACH
Źródło: kwestionariusz
robotnik przymusowy zginął
miejsce pracy (nabliższa miejscowość) Filmbaut

_________________
pozdrawiam Grażyna
bugakg@gmail.com

"Człowiek żyje tak długo, jak długo trwa pamięć o nim''


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2019, 18:44 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Dzień dobry.
Te dane sam wprowadzałem do kwestionariusza.Poprawna nazwa miejscowości Vielbaum - juz poprawiłem dzisiaj.Niestety to wszystko co wiem tylko z opowieści rodziny , każdy przedstawia inną wersję.
Całkowity brak informacji o pełnej dacie urodzenia o rodzeństwie oraz o rodzicach dziadka.Jeżeli chodzi o rok urodzenia to tez są dwie daty 1903 lub 1902 ( 3 na 5 potwierdziło ze 1903 rok)
W książce Marii Rutowskiej Lager Glowna jest podana data urodzin 1902 06 04 - nijak nie potrawie jej potwierdzić.

Pozdrawiam Paweł Różański


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2019, 18:57 
Offline

Dołączył(a): 03 cze 2014, 11:57
Posty: 3700
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/plain-content?id=421593
Nasza Chodzież: dziennik poświęcony obronie interesów narodowych na zachodnich ziemiach Polski 1932.08.31 R.3(10) Nr199
strona 4

MARGONIN.
Dnia 20.8.32 w godzinach popołudniowych przybył na podwórze rolnika Breitenbacha Wojciecha w Margoninie-Wsi pow. Chodzież, proszący o jałmużnę robotnik Walenty Różański z Wągrowca.
Proszący domagał się od Breitenbacha jałmużny w postaci żyta. Breitenbach jednakże chętnie chciał ofiarować proszącemu inną jałmużnę, której jednakże proszący przyjąć nie chciał i obstawał przy swojem żądaniu. W związku z tem doszło do sprzeczki, w rezultacie której proszący Różański uderzył Breitenbacha kijem w twarz. Zajściu przyglądał się syn Breitnbacha, który gdy zauważył, że proszący ojca uderzył, podszedł do Różańskiego i uderzył go dręgiem w głowę tak nieszczęśliwie, że Różańskiemu pękła czaszka.
Ciężko okaleczonego odstawiono do szpitala w Szamocinie.

_________________
pozdrawiam Grażyna
bugakg@gmail.com

"Człowiek żyje tak długo, jak długo trwa pamięć o nim''


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2019, 19:43 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Dzień dobry.
Czytałem o tym zdarzeniu,gdy pokazałem to rodzinie to nikt nie chciał uwierzyć. :(
Żadnego potwierdzenia tych informacji u rodziny nie uzyskałem,nikt nie potwierdził że dziadek przebywał w szpitalu.Choć patrząc z drugiej strony to nie każdy musiał wiedzieć o tym zdarzeniu.

Pozdrawiam Paweł Różański


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2019, 19:50 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 834
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Szukaj na listach :
jako Powstanca WLKP
https://szukajwarchiwach.pl/53/884/0/st ... bJednostki

https://szukajwarchiwach.pl/search?q=W% ... MERUro%3A0


Walenty Różański ur.04.06.1902r.Wągrowiec (brak podanych rodziców)
https://szukajwarchiwach.pl/53/474/0/19 ... HSBYPNt9jw

https://szukajwarchiwach.pl/53/474/0/19 ... gaPLrOVlHQ

Na pewno do miejsca zamieszkania w danym USC ,
dotarła informacja o zgonie.

paraf.Wągrowiec
https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library

USC Wągrowiec
https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library

_________________
Błachowiak ,Maćkowiak,Powała,Kasprzak,Boiński, okol.Gębic pow.Mogilno
Turtoń,Paplaczyk,Lisiak okol.Obornik Wlkp,Objezierze

Szukam :
Zgonu
2x pra, Franciszki Powała zd.Kasprzak ur.1842r.Myślątkowo (Gębice),mąż Bartłomiej Powała


Pozdrawiam
Ela


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2019, 20:23 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Dzień dobry.
Dziękuje za te informację - mam nockę z głowy :wink:


Pozdrawiam Paweł Różański


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2019, 20:28 
Offline

Dołączył(a): 03 cze 2014, 11:57
Posty: 3700
http://powstancywielkopolscy.pl/pl/search
Na liście jest jeden Walenty Różański bez podanej daty urodzenia:
Walenty Różański
uwagi: I.487.3599 źródła:
Wojskowe Biuro Historyczne (daw. CAW), Wykaz akt powstańców wielkopolskich (maszyn.)

_________________
pozdrawiam Grażyna
bugakg@gmail.com

"Człowiek żyje tak długo, jak długo trwa pamięć o nim''


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2019, 20:33 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 834
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Ale to jest ten Walenty:

Różański, Walenty
Rodzice: Teofil, Antonina
Ur.: 1899-04-19, Sokołów (Gostynin PL)
http://powstancy-wielkopolscy.pl/search

_________________
Błachowiak ,Maćkowiak,Powała,Kasprzak,Boiński, okol.Gębic pow.Mogilno
Turtoń,Paplaczyk,Lisiak okol.Obornik Wlkp,Objezierze

Szukam :
Zgonu
2x pra, Franciszki Powała zd.Kasprzak ur.1842r.Myślątkowo (Gębice),mąż Bartłomiej Powała


Pozdrawiam
Ela


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 mar 2019, 16:44 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Dzień dobry.
Powstaniec Wielkopolski Walenty Różański ( I.487.3599 ) prawdopodobnie jest to mój dziadek.
Przeszukałem skany archiwalne ślubów USC Wągrowiec z lat 1920 - 1922 i tam również nie trafiłem na akt małżeństwa moich dziadków,pierwsze dziecko urodziło się 16.01.1923 roku, więc takie ramy czasowe wydają się sensowne.
W aktach zgonów 1928-1941, 1946-1950) również nic nie znalazłem.

edit.

Znalazłem akt ślubu dziadka 13.08.1923 (więc moje założenie było błędne) - opowieści rodzinne okazały się błędne ,dziadek nie urodził się w Poznaniu tylko w Wągrowcu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 kwi 2019, 17:20 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Dzień dobry.
Prawdopodobnie znalazłem dziadka , był więżniem obozu Sachsenhausen ,numer obozowy 44645 , data śmierci 07.09.1942.Z tego co czytałem imię i nazwisko mogło być pisane na kilka spsobów w zależności od osoby która wpisywała dane.
Proszę o informację czy można odszukać gdzieś w archiwach więcej informacji na temat konkretnego więżnia.
Wysłałem już prośbę do obozowego archiwum o udostępnienie danych ale może gdzieś w archiwach można znależć więcej informacji.

Pozdrawiam Paweł


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 kwi 2019, 19:42 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 834
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Czy to nie jest Walenty? (podawałam 07 marca)

10.06.1902r.USC Wągrowiec , Akt urodzenia 151

Walenty Różanski ur.04.06.1902 r.Wągrowiec
rodzice wyzn,katol.:
Adalbert /Wojciech Różanski,Jadwiga Dobska
po zalogowaniu:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=37947

Ślub rodziców:
Urząd Stanu Cywilnego Łopienno, wpis 22 / 1879
Adalbert Rożanski (ur. 1845) 
ojciec: Simon Rozański , matka: Marie Szczech
Hedwig Dobska (ur. 1857) 
ojciec: Jacob Dobski , matka: Konstanze Mokierska

Parafia katolicka Łopienno, wpis 19 / 1879
Adalbertus Rożański (34 lat, wdowiec)
Hedvigis Dopska (21 lat) 
http://poznan-project.psnc.pl/

_________________
Błachowiak ,Maćkowiak,Powała,Kasprzak,Boiński, okol.Gębic pow.Mogilno
Turtoń,Paplaczyk,Lisiak okol.Obornik Wlkp,Objezierze

Szukam :
Zgonu
2x pra, Franciszki Powała zd.Kasprzak ur.1842r.Myślątkowo (Gębice),mąż Bartłomiej Powała


Pozdrawiam
Ela


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 kwi 2019, 19:50 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Dzień dobry.Tak to jest ten Walenty - mój dziadek,a poniżej to są jego rodzice.

Pozdrawiam Paweł


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 kwi 2019, 19:55 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 834
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Napisz do Arolsen,o dokumenty dziadka z obozu:
https://genealodzy.pl/index.php?name=PN ... c&p=335881

_________________
Błachowiak ,Maćkowiak,Powała,Kasprzak,Boiński, okol.Gębic pow.Mogilno
Turtoń,Paplaczyk,Lisiak okol.Obornik Wlkp,Objezierze

Szukam :
Zgonu
2x pra, Franciszki Powała zd.Kasprzak ur.1842r.Myślątkowo (Gębice),mąż Bartłomiej Powała


Pozdrawiam
Ela


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 kwi 2019, 20:00 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Już napisałem do Arolsen, napisałem również do archiwum obozu Sachsenhausen o udostępnienie dokumentów.
Teraz muszę uzbroić się w cierpliwość ,w Arolsen przybliżony czas oczekiwania do 12 miesięcy (według tego co napisali),w Sachsenhausen do 6 tygodni.

Dziękuje za pomoc i pozdrawiam Paweł


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 kwi 2019, 17:19 
Offline

Dołączył(a): 03 mar 2019, 10:02
Posty: 16
Dzień dobry. W akcie ślubu rodziców mojego dziadka Walentego znalazłem na samym dole informacje (obrazek)
Informacja dotyczy śmierci syna czyli Walentego ,to normalna praktyka że dopisywano takie informację na akcie ślubu rodziców?
Na samym końcu jest numer 2546/42 , numer obozowy Walentego był inny ,więc co to może być za numer?


Obrazek

Pozdrawiam Paweł


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL