Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 07 lip 2020, 03:12

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 lut 2020, 07:54 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, 12:53
Posty: 154
Lokalizacja: Bydgoszcz
Poszukuję przodków Józefy Dorogoyskiej (również pisownia Dobrogojska, Dobrzycka).

W naszym drzewie występują:

Parafia katolicka Jarząbkowo, wpis 5 / 1849
Franciscus Powałoski (23 lat)
Josepha Dobrogojska (24 lat) ur. 1825

Franciszek Powałowski i Józefa Dorogoyska byli rodzicami mojej prababci Elżbiety Powałowskiej:

Parafia katolicka Jarząbkowo, wpis 5 / 1873
Michael Dyament (22 lat)
Elisabeth Powałowska (18 lat)

Z przekazów rodzinnych zapamiętałem informacje o powiązaniu Józefy Dobrogoyskiej z rodziną hr. Prądzyńskich. Ile w tym twierdzeniu jest prawdy? Nie wiem.
Będę bardzo wdzięczny za każdą informację, zwłaszcza od osób prowadzących drzewa rodzin Dobrogoyskich i Prądzyńskich.

Stanisław Nowicki, Bydgoszcz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 lut 2020, 11:13 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 61
Lokalizacja: Warszawa
Dzień Dobry,

Proszę zerknąć pod odpowiedź w sąsiednim temacie: viewtopic.php?p=161396#p161396 :)
Józef Dobrogojski z Bagrowa miał córkę Józefę, urodzoną w 1821 roku. Niby 4 lata różnicy, ale proszę wierzyć, ja już przestaję wierzyć w te daty i liczby lat... :(
Może właśnie o nią chodzi?
Ew, w tamtym temacie jest książka o Dobrogojskich, może coś Panu podpowie...

_________________
Poszukiwane metryki: USC Kostrzyn (U/M/Z) z lat 1909-1939 z nazwiskiem Dobrogojski + księgi dusz z Kostrzyna/Czerlejna/Poklatek/Węgierskich.
Poszukiwany akt zgonu Ignacego Dobrogojskiego z Czerlejna
Pozdrawiam,
Marek Dobrogojski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 lut 2020, 17:44 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 1041
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Stanisławie,
zaloguj się na familysearch,podaję bezpośredni dostęp
do stron gdzie są Akty Slubu(j.łaciński),jednak w obu przypadkach brak zapisu o rodzicach:
wiek młodych jak wyzej z Poznan Project,nazwisko Józefy zapisane Dobrogojska.
Odczytałam tylko podstawowe informacje.

Franciscus Powalowski ferri faber(kowal) et Josepha Dobrogojska famula ambo Orzechowo
świadkowie:Antonius Szrader et Josephus Szrader juvenis de Jelitowo
slub10 luty 1849
str.785
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1047068
lub tutaj duplikat:
zawiera mniej informacji http://www.basia.famula.pl/pl/skany
https://szukajwarchiwach.pl/53/3324/0/4 ... RoC0YyPhSQ

ślub 22.wrzesien 1873
młodzi z Jarząbkowa
honestus Michael Dyamont operiarius et Elisabeth Powalowska filia ferrifabri (córka kowala)
ambo de Jarząbkowo
str.883
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1047068
świadkowie:
Wincentius Dyamont caupo Andreas Przybylski colonus ambo Jarząbkowo

_________________
Pozdrawiam
Ela


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lut 2020, 10:33 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, 12:53
Posty: 154
Lokalizacja: Bydgoszcz
Bardzo dziękuję Eli z Pojezierza i Markowi z Warszawy za cenne analizy, materiały (fragment drzewa) i wskazówki dot. dalszych poszukiwań. W tym czasie bardzo dużo Dobrogojskich mieszkało w Gnieźnie, okolicach Wrześni, Czerniejewa, Giecza, Bagrowa i Kostrzyna. Tutaj lokuję potencjalnych rodziców Józefy Dobrogojskiej (również pisownia Dobrogoyskiej, Dobrzyckiej, Dobrogoiskiej, ale także Dobrogoskiej).
Bardzo liczę na to, że odezwie się ktoś prowadzący drzewo w rodzin Powałowskich i Prądzyńskich.
Jeszcze raz dziekuję i pozdrawiam,
Stanisław Nowicki

Poszukuję:
Dyament, Powałowski, Dobrogoyska, Pluta, Spachacz, Dziel - Jarząbkowo, Gniezno, Woźniki
Nowicki, Ślazińska - Parcewo, Kłecko, Gniezno, Września, Obłaczkowo, Kostrzyn, Strumiany, Krerowo, Dachowa par. kat. Kórnik


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lut 2020, 11:26 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 61
Lokalizacja: Warszawa
Stan.Now - Dobrogojscy z okolic Kostrzyna to już bardziej II połowa XIX wieku, ale nie wykluczam wcześniejszych źródeł. Sam do nich próbuję dokopać się. Wszak póki co znane mi pierwsze wzmianki o znanych mi przodkach Dobrogojskich, z którymi jestem powiązany, to właśnie Kotrzyn/Krerowo/Czerlejno i okolice.

Jeśli chodzi o nazwisko Dobrzycka - to panieńskie nazwisko Tekli, żony Wojciecha Dobrogoyskiego, syna Stefana.

_________________
Poszukiwane metryki: USC Kostrzyn (U/M/Z) z lat 1909-1939 z nazwiskiem Dobrogojski + księgi dusz z Kostrzyna/Czerlejna/Poklatek/Węgierskich.
Poszukiwany akt zgonu Ignacego Dobrogojskiego z Czerlejna
Pozdrawiam,
Marek Dobrogojski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lut 2020, 13:33 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 3914
Parafia katolicka Krerowo, wpis 13 / 1865

Ignatius Dubongoski (28 lat) 62%
Magdalena Tarka (28 lat) 100%


W latach 1834-1850 w parafii Krerowo nie zostało ochrzczone żadne dziecko,
którego rodzicami byliby Dobrogoyscy czy też Dobrogojscy lub Tarkowie.

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 kwi 2020, 21:17 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 61
Lokalizacja: Warszawa
Mnie cały czas zastanawia osoba Józefy Dobrogojskiej. A mianowicie: czy nie była ona córką Wojciecha i Tekli Dobrzyckiej?
Skąd takie przypuszczenie? Faktycznie oboje mieli córkę Józefę, jednakże Teodor Żychliński w XXIV tomie "Złotej księgi szlachty polskiej" opisuje, iż Wojciech i Tekla mieli córki: Wiktorię, Józefę i Julię, z których jedna była pod imieniem "Anieli" i przebywała w klasztorze ołobockim, zmarła 3 stycznia 1853 roku. Uzupełnienie dodaje Bronisław Dobrogoyski w liście zamieszczonym w tomie XXV, wskazując, że tą zakonnicą była Józefa (skany pod tym linkiem: http://wtg-gniazdo.org/forum/viewtopic. ... 99#p161399 udostępnione przez DankęW).

Wszystko OK, tylko umieszczę skan z księgi zgonów tejże Anieli karmelitanki bosej: https://szukajwarchiwach.pl/53/3426/0/6 ... NqQlYqjaFQ

Zwróćcie uwagę - data prawie się zgadza, 3 stycznia 1851 rok, ale nie zgadza się wiek! Jeśli zmarła mając 75 lat, to urodziła się w 1776 roku, zatem rok przed Hermenegildem Wojciechem Dobrogojskim! Nie mogła być jego córką!

Z których Dobrogojskich pochodziła więc s. Aniela? Będę musiał prześledzić (a jestem bardzo głęboko w analizie metryk od kilku dni).
Więc co się stało z Józefą? Skoro Wiktoria wyszła za Stanisława Sosnowskiego, zaś Julia za Szreybera (lub Multzberga), to żadna z nich możliwe, że nie poszła do zakonu. A jeśli Józefa w 1849 roku miała 24 lata, to teoretycznie mogła być córką Wojciecha, zwłaszcza, że w 1822 lub 1823 roku urodził się jemu, jak i Tekli Dobrzyckiej, syn Jan Nepomucen. I na dobrą sprawę też nie wiadomo gdzie. Wcześniejsze dzieci to rodziły się w Skotnikach, Kłecku - te pierwsze najbliżej Orzechowa (choć nie jestem pewien czy nie chodzi tu o Czechowo k. Jarząbkowa.)

Po analizie mam takie przypuszczenia, że coś w tej historii może być nie tak.

Panie Stanisławie - nie wiem na ile moje przypuszczenie jest trafne, czy w ogóle prawdziwe, ale zainteresowałem się historią Pana przodkini (z racji wspólnego nazwiska ;) ) a i przy okazji porządkuję historię Dobrogojskich od "zaorania dziejów". Może to pomoże w poszukiwaniach? A może któryś z użytkowników tego forum wpadnie na jakiś trop?

_________________
Poszukiwane metryki: USC Kostrzyn (U/M/Z) z lat 1909-1939 z nazwiskiem Dobrogojski + księgi dusz z Kostrzyna/Czerlejna/Poklatek/Węgierskich.
Poszukiwany akt zgonu Ignacego Dobrogojskiego z Czerlejna
Pozdrawiam,
Marek Dobrogojski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 kwi 2020, 23:28 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 61
Lokalizacja: Warszawa
I tak tylko dodam, odnalazłem wpis o narodzeniu Józefy Dobrogojskiej:

Parafia Lubcz, rok 1825:
Józefata Konstancyja Dobrogojska, córka Wojciecha i Tekli
Data 10 lutego 1825.

Na FamilySearch - klisza 356.

Obrazek

Zatem teoretycznie rok zgadza się.
I tak, jak pisałem - wbrew zapisom ze "Złotej szlachty księgi polskiej" - Józefa raczej nie poszła do klasztoru ołobockiego, jako Aniela, gdyż musiałaby urodzić się przed swoim ojcem.

A przy okazji znalazłem wpis z datą urodzenia Jana Nepomucena Dobrogojskiego (5 grudnia 1821, Lubcz).

_________________
Poszukiwane metryki: USC Kostrzyn (U/M/Z) z lat 1909-1939 z nazwiskiem Dobrogojski + księgi dusz z Kostrzyna/Czerlejna/Poklatek/Węgierskich.
Poszukiwany akt zgonu Ignacego Dobrogojskiego z Czerlejna
Pozdrawiam,
Marek Dobrogojski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 kwi 2020, 17:32 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, 12:53
Posty: 154
Lokalizacja: Bydgoszcz
[i]Mnie cały czas zastanawia osoba Józefy Dobrogojskiej. A mianowicie: czy nie była ona córką Wojciecha i Tekli Dobrzyckiej?
[/i]

Parafia katolicka Jarząbkowo, wpis 5 / 1849 ślub
Franciscus Powałoski (23 lat)
Josepha Dobrogojska (24 lat)

Ślub ich syna Stanisława Powałowskiego:
Urząd Stanu Cywilnego Malczewo, wpis 6 / 1874
Stanislaus Powałowski (25 lat)
ojciec: Franz Powałowski , matka: Josephine Dobrzycka! (dlaczego Dobrzycka a nie Dobrogojska?; pomyłka urzędnika czy księdza i/lub podano nazwisko rodowe matki Józefy -Tekli Dobrzyckiej)
Agnes Nowak (20 lat)
ojciec: Joseph Nowak , matka: Antonie Zomara

Skłonny jestem przyjąć tę wersję za prawdziwą. Być może ta zagadka jest bliska wyjaśnienia (mam na myśli dokumenty z parafii Lubcz).

Stanisław Nowicki


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 kwi 2020, 18:55 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 61
Lokalizacja: Warszawa
Panie Stanisławie,

Z ciekawości zajrzałem w akt 6/1874 dostępny na Szukaj w Archiwach (https://szukajwarchiwach.pl/53/1890/0/3 ... Y-O9V3Gxig).

Według mnie, zarówno na Poznan-Project, jak i na BaSIA, doszło do pomyłki ze strony indeksujących.
Tam zapisane jest Franciszek Powałowski i Józefa Powałowska geb. Dobrogojska. Aczkolwiek te litery starogermańskie mogą tak sugerować ;)

_________________
Poszukiwane metryki: USC Kostrzyn (U/M/Z) z lat 1909-1939 z nazwiskiem Dobrogojski + księgi dusz z Kostrzyna/Czerlejna/Poklatek/Węgierskich.
Poszukiwany akt zgonu Ignacego Dobrogojskiego z Czerlejna
Pozdrawiam,
Marek Dobrogojski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 cze 2020, 15:10 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 61
Lokalizacja: Warszawa
Chyba mogę oficjalnie potwierdzić, że w XXIV tomie "Złotej księgi szlachty polskiej" Żychlińskiego doszło do błędu i żadna z córek Hermenegilda Wojciecha nie była zakonnicą o imieniu "Anieli".

Potwierdzenie znalazłem w tym artykule: https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/public ... 34/content

Siostra Aniela Dobrogojska, zmarła w Ołoboku, to tak naprawdę Franciszka, siostra Mikołaja Dobrogojskiego a córka Macieja i Marianny z Trąmpczyńskich. Skowroński opisywał ją jako klaryskę z Poznania, później trafiła do Ołoboku i tamże zmarła.

Córkę Wojciecha i Tekli w swoim drzewie przypisałem jako żonę Józefa Powałowskiego. Rok również zgadza się.

BTW, i Żychliński i Skowroński, ale też i Bronisław Dobrogoyski w liście z XXV tomu przedstawili kilka nieco rozbieżnych informacji...

_________________
Poszukiwane metryki: USC Kostrzyn (U/M/Z) z lat 1909-1939 z nazwiskiem Dobrogojski + księgi dusz z Kostrzyna/Czerlejna/Poklatek/Węgierskich.
Poszukiwany akt zgonu Ignacego Dobrogojskiego z Czerlejna
Pozdrawiam,
Marek Dobrogojski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 cze 2020, 13:21 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2007, 17:33
Posty: 252
Lokalizacja: Wschowa
Witam !
S.Małgorzata Borkowska OSB - Leksykon zakonnic polskich epoki przedrozbiorowej
podaje na stronie 105

- Dobrogojska Aniela jest na liście w 1810 - Poznań Bernardynki .W 1836 przewieziona po kasacie do Ołoboku.Tam zjawia się
w aktach w 1838 i 1844

Pozdrawiam
Mirek K.Paliszewski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 cze 2020, 12:56 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2007, 17:33
Posty: 252
Lokalizacja: Wschowa
Witam !

do powyższego

- Franciszka Dobrogoyska *1775 Leśniewo ch.06.02.1775 Łubowo + 02.01.1851 Ołobok - Siostra Aniela
zakonnica,wstępuje do Zakonu Bernardynek w Poznaniu,przed lub po śmierci Matki,następnie w roku 1835 wg.dr.Stanisława
Karwowskiego patrz jego opracowanie - Klasztor PP Cysterek w Ołoboku,przybywa do Ołoboku wraz z 4 innymi Zakonnicami
Anna Nakierska karmelitanka,benedyktynki Anna Zbyszewska,Serafina Brzechwianka,Elżbieta Jezierska
Siostra Aniela,pisze Pan dr.Stanisław Karwowski,Miała wł.majatek co zgadza się z danymi Marka Dobrogojskiego
data Jej śmierci wg.dr. Karwoskiego to + 03.01.1853 błędnie

[ Rodzice Franciszki Siostry Anieli to : Maciej h.Grabie Dobrogoyski * ca 1714 Starężyn par.Juncewo + 1787 a.1788 Leśniewo
podczaszy bracławski,posesor majatków w tym ostatnio Leśniewa
oz.2v 05.02.1766 Grzybowo
Marianna h.Topór Otto-Trampczyńska * ca 1744 +26.09.1802 Poznań /patrz Gazeta Południowo-Pruska nr.79 ]

Brat Siostry Anieli, Ignacy Antoni Dobrogoyski *1772 Leśniewo ch.27.07.1772 Łubowo + 04.1825 Zamość
ppułk.WP uczestnik wojen napoleońskich,w 1814 wraca do Kraju z Pułkiem Nadwiślańskim
wolnomularz,uczestnik Sprzysiężenia Towarzystwa Patriotycznego założonego przez mjra Waleriana Łukasiewicza
1822 aresztowany,01.10.1824 skazany na 6 lat kajdan w twierdzy Zamość,gdzie umiera

Pozdrawiam
Mirek K.Paliszewski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 cze 2020, 13:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 61
Lokalizacja: Warszawa
Piękny opis Panie Mirku!

Pozycję Karwowskiego oczywiście znam. Zbierając materiały o swoim rodzie w jedną całość (wyszła z tego, nie chwaląc się, piękna biografia), natrafiłem właśnie na Anielę, jednakże przez chwilę myślałem, iż bardziej była córką Jakuba Dobrogoyskiego, który był pełnomocnikiem w Ołoboku.

Cytuj:
data Jej śmierci wg.dr. Karwoskiego to + 03.01.1853 błędnie


Dokładnie, zmarła 3 stycznia 1851 roku w Ołoboku, co podają dane u Dworzaczka i na BaSIA.

Cytuj:
Maciej h.Grabie Dobrogoyski * ca 1714 Starężyn par.Juncewo + 1787 a.1788 Leśniewo
podczaszy bracławski,posesor majatków w tym ostatnio Leśniewa


Szukałem w księgach metrykalnych na FS z parafii Juncewo, ale od Kazimierza chrzczeni byli tylko Marcjanna i Antoni. Czyżby chrzest bez nazwisk? Przypatrzę się temu.

_________________
Poszukiwane metryki: USC Kostrzyn (U/M/Z) z lat 1909-1939 z nazwiskiem Dobrogojski + księgi dusz z Kostrzyna/Czerlejna/Poklatek/Węgierskich.
Poszukiwany akt zgonu Ignacego Dobrogojskiego z Czerlejna
Pozdrawiam,
Marek Dobrogojski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 cze 2020, 14:17 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2007, 17:33
Posty: 252
Lokalizacja: Wschowa
Witaj Marku !

Jako , że Wiesz Wszystko o Dobrogoyskich, podrzucam Tobie temat :

- Franciszka Agata h.Grabie Dobrogoyska * 25.01.1825 Bagrowo +? [Córka Józefa i Michaliny h.Pomian Nieżychowskiej]
x 1851 parafia Choceń
Marian h.Jasieńczyk Michałowski *1826 Orłowo par.Kłobia +? posesor Szczkówka
[ Syn Antoniego *ca 1790 + po 1861 posesora Biskupic gm.Łubianka,1861 mieszka Toruń
oz.ca 1825 Prakseda h.Krzywda Znaniecka *1799 Przeczno +27.08.1884 Warszawa poch.Powazki z Rodziny moich Antenatów ]

Ich Syn Józef Zygmunt Michałowski *15.03.1859 Szczkówek + przed 1889 zginał ponoć w wypadku
x 27.10.1885 Morzyce
Jadwiga h.Śreniawa Szypowska *15.10.1869 Orłowo +26.05.1956 Toruń z Rodziny moich Antenatów

Ich Córka Zygmuntyna Tomira Michałowska *ca 1866 + po 1960
x 1905 parafia Świerczyn
Jan Marian h.Zaremba Tomczyński *1877 +15.05.1944 Zaręby poch.Żelechów posesor Zaręb
[ Syn Jana i Kazimiery Orłowskiej +19.02.1929 ]

czy Znasz te koligacje ?

Pozdrawiam
Mirek K.Paliszewski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 cze 2020, 14:45 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 61
Lokalizacja: Warszawa
Dzięki Panie Mirek!

Z dzieci Józefa, w tym przypadku Franciszki Agaty, to wiem jedynie, że jedna z córek, Joanna miała dwóch mężów: Henryka, zmarłego w 1920 roku, oraz Bolesława. W 1928 roku mieszkała w Warszawie, albowiem tam wyszła za tego drugiego.

Jadwiga Szypowska, czy ona nie była przypadkiem żoną Stanisława?
Ale dzięki za pozostałe informacje. Akurat od córek Józefa to posiadam informacje co do jego wnuków. :)

PS. Wszystkiego o rodzie nie wiem jak coś, wciąż mam kilku niedopasowanych, głównie tych z poza Księstwa Poznańskiego i z XVI-XVII wieku :(

_________________
Poszukiwane metryki: USC Kostrzyn (U/M/Z) z lat 1909-1939 z nazwiskiem Dobrogojski + księgi dusz z Kostrzyna/Czerlejna/Poklatek/Węgierskich.
Poszukiwany akt zgonu Ignacego Dobrogojskiego z Czerlejna
Pozdrawiam,
Marek Dobrogojski


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 21 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL