Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 20 sty 2021, 16:54

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 gru 2020, 06:51 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 153
Dzień dobry

Poszukuję aktu urodzenia Walentego Sikory z parafii Kościan, urodzonego około 1807 w Sierakowie.
Byłbym wdzięczny za bliższe informacje, a zwłaszcza za zdjęcie aktu.

Szczególnie interesuje mnie także, czy był bratem Piotra Sikory urodzonego tamże 29-06-1816.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 gru 2020, 15:50 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 948
Lokalizacja: Gdańsk
GrzegorzP napisał(a):
Dzień dobry

Poszukuję aktu urodzenia Walentego Sikory z parafii Kościan, urodzonego około 1807 w Sierakowie.
Byłbym wdzięczny za bliższe informacje, a zwłaszcza za zdjęcie aktu.

Szczególnie interesuje mnie także, czy był bratem Piotra Sikory urodzonego tamże 29-06-1816.

Witam.

Grzegorzu, jedyny Walenty, który mógłby być Twoim Walentym, urodził się w roku 1814:
Sierakowo, 4.II.1814.
ur- Walenty.
rodz- Franciszek Sikorski, Katarzyna Bieska.

Rodzicami Piotra Sikory ur. 29.VI.1816 byli Franciszek Sikora i Katarzyna Migdał.
Z tych rodziców rodzi się jeszcze- Katarzyna 22.XI.1812, rodz- Franciszek Sikorski, Katarzyna Migdał.

Czy Katarzyna Bieska i Katarzyna Migdał są tożsame, trudno powiedzieć.

Oprócz tych dzieci, urodzonych w latach 1800-1816 z nazwiska Sikora/Sikorski, jest jeszcze-
Targowisko, 8.VII.1802, ur. Jan, rodz. Jakub Sikora, Agnieszka.

Akt przesyłam na maila.

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Ostatnio edytowano 01 sty 2021, 12:44 przez Gosia53, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 sty 2021, 00:21 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4448
Walenty Sikora ur. w 1814 r. o którym pisze Małgosia ślubuje w 1845 r.
z Elżbietą Jurgową

W akcie zapisane jest że jest synem
Franciszka i Katarzyny de Biesy

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 sty 2021, 10:55 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 153
Małgorzato, Danko, bardzo dziękuję.

Coraz bardziej jestem przekonany do tego, że Katarzyna Biesińska/Biesianka/Bieska i Katarzyna Migdał to ta sama osoba (żona Franciszka Sikory/Sikorskiego).
Z jakiegoś powodu w aktach urodzeń ich dzieci, nazwisko rodowe matki było wpisywane naprzemiennie Migdał i Bieska:
- w roku 1812 urodziny Katarzyny (1812-11-28) - matka wpisana Migdał
- w roku 1814 urodziny Walentego (1814-02-04) - matka wpisana Bieska
- w roku 1816 urodziny Piotra (1816-06-29) - matka wpisana Migdał
- w roku 1821 urodziny Antoniego (1821-06-04) - matka wpisana Bieska (akt ur. 79/1821).
Właśnie ta naprzemienność wyklucza tezę, że Katarzyna Migdał jako matka pierwszego z dzieci zmarła i matką kolejnych była Katarzyna Bieska.
Jedynym wytłumaczeniem tej naprzemienności jest błędne wpisywanie nazwiska rodowego i za każdym razem matką była ta sama Katarzyna.
Chyba, że jedna z nich rodziła mu dzieci pozamałżeńskie. W akcie urodzenia Piotra, Katarzyna Migdał wymieniona jest jako małżonka Franciszka.
W takim przypadku dziećmi spoza małżeństwa mogli być Walenty i Antoni.

Czy w ich aktach urodzenia jest wpis, że Katarzyna Bieska była żoną Franciszka? Akty sporządzone są po łacinie i nie mogę się zorientować, czy jest tam
taki wpis.

To by ostatecznie rozwiało wątpliwości co do tożsamości Katarzyny i pozwoliło przyjąć za pewnik, że Katarzyna Biesińska/Biesianka/Bieska i Katarzyna Migdał
to ta sama osoba. Tym bardziej, że w akcie urodzenia Piotra wpisano matkę Katarzynę Migdał, a w akcie jego zgonu wpisano matkę Katarzynę Biskę.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 sty 2021, 12:43 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 948
Lokalizacja: Gdańsk
Witam w Nowym Roku.

Grzegorzu, myślę, że poniższe akta rozwieją wątpliwości, co do tego, że Katarzyna Bieska i Katarzyna Migdał, to ta sama osoba, a Piotr i Walenty byli braćmi.
W każdym akcie figuruje Franciszek Sikora/Sikorski i Katarzyna Migdał/Bieska.
Katarzynę zapisywano naprzemiennie z nazwiska panieńskiego, i z nazwiska rodowego jej matki.
Też mam takie "kwiatki" wśród swoich przodków.

2-gi ślub Franciszka:
Sierakowo, 28.I.1812-
Franciszek Sikorski, wdowiec.
Katarzyna Biesińska, panna.
świadkowie- Sebastian Biesiek, ojciec panny młodej, Wawrzyn Sikora, ojciec pana młodego.

Wspomniany przez Danusię akt małż. Walentego:
Sierakowo, 12.XI.1845, wpis 44-
Walenty Sikora, młodzian lat 30?, syn niegdyś Franciszka i Katarzyny z Biesów/Biesy, z Sierakowa, z pozostałą matką wdową.
Elżbieta Jurga, wdowa lat 24, córka Macieja Napierkowskiego i Marianny z Szymańskich, niegdyś Andrzeja Jurgi żona.
Jednym ze świadków jest Piotr Sikora.
Wpisany w akt wiek Walentego może być dyskusyjny-30/38, zapis cyfry "0" i "8" w podobny sposób zapisywano cyfrę 8, ale może to też być poprawiona 8 na 0, lub fantazyjnie zapisane 0.
Opcjowałabym za wiekiem 30 lat, tym bardziej, że jest to zgodne z jego aktem urodzenia.

Ślub Piotra Sikory:
Sierakowo, 8.VIII.1843-
Piotr Sikora, z Sierakowa, pozostający z matką Katarzyną z Migdałów.
Katarzyna Owsiana lat 23/25?, wdowa po zmarłym Wojciechu Owsianym.
świadek- Antoni Biesko.

Ślub Antoniego Sikory:
Nacław, 22.XI.1847-
Antoni Sikora, młodzian lat 26, syn niegdyś Franciszka Sikory i Katarzyny de Bieskie.
Agnieszka Bączanka, panna lat 16, córka Ludwika Bąka i Apolonii Wencel.
świadek- Piotr Sikora.

Odszukałam podany przez Ciebie akt ur. Antoniego- w ostatniej rubryce jest wpis dotyczący Katarzyny, może być on istotny, nie potrafię go rozszyfrować.

Grzegorzu, masz małą pomyłkę- Katarzyna urodziła się 22, akt spisano 28.

Jako ciekawostkę dodam- żona Piotra Sikory, Katarzyna Owsiana/Migdalanka, córka Jana Migdała i Heleny Smoczyk, była żoną Wojciecha Owsianego (w moim drzewku). Wojciech Owsiany był synem Franciszka i Łucji z Pawlików.

Akta przesyłam na maila.

edit-
poprawiłam zapis dot. pierwszego małżeństwa Katarzyny z d. Migdał.
(pisząc wcześniejszy post chyba jeszcze spałam, bo przypisałam Katarzynę jako drugą żonę Wojciecha :? )

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Ostatnio edytowano 01 sty 2021, 15:20 przez Gosia53, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 sty 2021, 14:04 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 153
Małgorzato, bardzo, bardzo Ci dziękuję.

Na moim drzewie Piotr i Katarzyna zd. Migdał to moi 3xpradziadkowie.

Ten wpis w ostatniej rubryce ur. Piotra dotyczy chyba tego, że poprawiono nazwisko Katarzyny Bisia na Bieska (znak podobny do odwróconego F lub cyfry 7 oznacza odnośnik). Również nie mogę odczytać wyrazów przed cyfrą 104 i zgadzam się, że może to być istotne.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL