Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 20 paź 2021, 09:11

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 paź 2021, 14:46 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 193
Dzień dobry

Poszukuję aktów ur/chrztu z parafii Kościan:

Jan Andrzejewski, ur. około 1760 (raczej przed tym rokiem),
Katarzyna Klupś alias Klupieć, ur. około 1760,
Bartłomiej Smoczyk alias Smok, ur. około 1765,

Najprawdopodobniej urodzili się w Nacławiu lub Czarkowie.
Będę wdzięczny za bliższe informacje o urodzinach tych osób.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 paź 2021, 13:18 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1151
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Grzegorzu, przejrzałam lata 1755- 1770, Czarkowo i Nacław.

Andrzejewski-
To nazwisko występuje w aktach dwa razy:

Nacław, 17.IV.1760- ur. Katarzyna, rodz. Jan, Jadwiga, chrz. Jan Andrzeiewski, Katarzyna Melterowa (powinno być raczej Metlerowa), oboje z Nacławia.
Obrazek

Nacław, 30.XII.1768- ur. Ewa, rodz. Piotr Andrzeiewski, Katarzyna, chrz. Maciej Andrzeiewski, Zofia Bączkowa, oboje z Nacławia.
Obrazek

Jan Andrzejewski- będzie ciężko Tobie zweryfikować, który to Jan, bowiem w aktach nie ma nazwisk, dlatego podaję te dwa powyżej, bo może po imionach rodziców dojdziesz.

I tak urodzenia dzieci o imionach Jan:

Nacław, 8.VI.1755- ur. Jan, rodz. Maciej, Zofia, chrz. Tomasz ?, Marianna Bokoska z Kościana.
Obrazek

Nacław, 8.X.1758- ur. Jan Kanty, rodz. Jakub, Barbara, chrz. Maciej Bąk, Teresa Smoczykowna, panna, oboje z Nacławia.
Obrazek

Czarkowo, 13.V.1758- ur. Jan Nepomucen, Izydor, dwojga imion, rodz. Maciej, Agnieszka, chrz. Paweł Sikorski, Agnieszka Maiewska, oboje z Kościana.
Obrazek

Nacław, 25.V.1760- ur. Jan Nepomucen, rodz. Tomasz, Jadwiga, chrz. Maciej, Marianna Zawartka, oboje z Nacławia.
Obrazek

Klups/Klupieć Katarzyna- też brak nazwisk:

Nacław, 18.XI.1758- ur. Katarzyna, rodz. Michał Komornik, Regina, chrz. Regina Smoczyczka, Tomasz Zawart, oboje z Nacławia.
Obrazek

Nacław, 3.XI.1759- ur. Katarzyna, rodz. ojciec nieznany, matka Małgorzata z Nacławia, chrz. Paweł Murcha, Regina Smoczyczka, oboje z Nacławia.
Obrazek

Nacław, 16.III.1760- ur. Katarzyna Senen (Sienieńska), rodz. Józef, Teresa, chrz. Szymon Szłapczak z Kiełczewa, Marianna Zgorzelewiczewa z Kościana.
Obrazek

Nacław, 19.X.1768- ur. Katarzyna, rodz. Wojciech, Małgorzata, chrz. Paweł Szafrankiewicz z Kiełczewa, Franciszka Owsiana z Sierakowa.
Obrazek

Smoczyk/Smok Bartłomiej:
W tych latach, powyżej, urodzony tylko jeden-
Czarkowo, 25.VIII.1756- ur. Bartłomiej, rodz. Bartłomiej, Katarzyna, chrz. Marcin? Bąk z Nacławia, Regina Jurgowa z Sierakowa.
Obrazek

Jeżeli chodzi o pozostałe miejscowości zapisane w księgach kościańskich, to urodzeń dzieci o tych imionach jest dużo, niestety bez jednoznacznego stwierdzenia, że są to dzieci urodzone z rodziców o powyższych nazwiskach.
W większości aktów nie ma wpisanych nazwisk.

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 paź 2021, 18:22 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 193
Małgorzato, bardzo Ci dziękuję za tyle cennych informacji.
Masz rację, że trudno, a nawet chyba niemożliwe zweryfikować na tym etapie czy chodzi o te osoby.
Wiem o nich tyle, że Jan Andrzejewski i Katarzyna zd. Klupś alias Klupieć byli małżeństwem.
W dniu 05-07-1783 urodził im się syn Wawrzyn. Szacuję więc, że Jan i Katarzyna:

- mogli urodzić się około 20 lat wcześniej
- około roku 1782 mogli zawrzeć małżeństwo
Wiem też, że Jan zmarł przed 27.11.1806, bo wtedy zawarł małżeństwo ich syn Wawrzyn, a Jan już wtedy nie żył.
Niestety nie mam danych o ślubie oraz zgonach Jana i Katarzyny Andrzejewskiej zd. Klupś. Być może te akty ułatwiłyby
weryfikację ich urodzeń. Jednak i to nie daje takiej gwarancji, bo z tego co widzę, to wówczas akty zawierały dość skąpe dane.

Co do Bartłomieja Smoka alias Smoczyka: 24.12.1785 urodziła się z niego i żony Agnieszki córka Ewa.
Ewa wyszła za mąż za w/wym. Wawrzyna 27.11.1806 i z aktu ich małżeństwa wynika nazwisko rodowe Agnieszki - Jurga.
Bartłomiej żył w dniu ślubu Ewy, zatem zmarł po 27.11.1806, a jego żona Agnieszka już nie żyła.
Swego czasu otrzymałem informację, że od roku 1760 do chwili urodzin córki Ewy jedyny ślub, który się wtedy odbył pomiędzy Bartłomiejem Smoczykiem
i Agnieszką miał miejsce 22.01.1773. Jednak nazwisko rodowe Agnieszki to Szłapka (nie Jurga), córka Wojciecha. Tak więc nie mam nawet pewności
jakie nazwisko rodowe miała żona Bartłomieja i czy to ślub tego Bartłomieja.
Rok urodzenia wskazanego przez Ciebie Bartłomieja jak najbardziej mógłby pasować. Skoro w innych miejscowościach urodziło się dużo dzieci o takim imieniu, to
póki co muszę pozostać z wątpliwościami, bo nie wiem czy na pewno urodził się w Nacławiu lub Czarkowie.

Jeszcze raz ślicznie Ci dziękuję i jeśli masz dane o małżeństwach z tej parafii z lat około 1780, to mam nieśmiałą prośbę o sprawdzenie Jana Andrzejewskiego
z Katarzyną Klupś i Bartłomieja Smoczyka z Agnieszką.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 paź 2021, 15:31 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1151
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

W latach 1770-1785 w księgach kościańskich brak małżeństwa Jana Andrzejewskiego z Katarzyną Klupś.

Jest jeden akt- Sieraków 16.XI.1778, bez nazwisk młodych, za to są nazwiska świadków (tak mi się wydaje): Kazimierz Mielcarek, Wojciech Owsiany.
Czy to akt małżeństwa, nie wiem, musiałby to ktoś zobaczyć.
Obrazek

A tu akt, o którym wspomniałeś- Bartłomieja Smoczyka i Agnieszki.
Jest tak, jak Tobie ktoś podał:
Kiełczewo, 22.I.1773.
Bartłomiej Smoczyk młodzian, Agnieszka córka Wojciecha Szłapki, panna. Świadkowie- Wojciech Smoczyk, Kazimierz Smoczyk.
Obrazek

Jeżeli chodzi o Jana Andrzejewskiego i Katarzynę Klupś-
Na BaSI jest akt zg. Franciszki lat 16, córki Jana i Katarzyny.
Akt zapisany jest w parafii Wonieść/ Przysieka.
Może tam warto poszukać aktów do Jana i Katarzyny?
Jeszcze może Białcz, Czacz, Gryżyna?

Agnieszka Jurga/Szłapka.
Może być tak, że matka Agnieszki była z domu Jurga.
W akcie małż. Bartłomieja i Agnieszki, zapisano Agnieszkę jako córkę Szłapki, a w akcie ślubu Ewy i Wawrzyna, została zapisana jako Jurga.

Jeżeli chodzi o księgi kościańskie, takie wpisy zdarzały się nie raz, i nie dwa.
Też miałam zagwozdki z tak pomieszanymi nazwiskami w moim drzewie.

Trzeba by przejrzeć księgi od najmłodszych, do lat najstarszych, i po kolei eliminować.
Tak wyrywkowo raczej nic nie da, właśnie z powodu braku nazwisk- czasami wpisy dotyczące dzieci, rodzeństwa, więcej mogą wnieść, niż szukanie konkretnego aktu.

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 paź 2021, 08:29 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 193
Małgorzato, bardzo Ci dziękuję, za tak wyczerpującą odpowiedź.
Teza o matce Agnieszki wydaje się bardzo prawdopodobna i godna głębszej analizy, podobnie jak trop wonieski Jana i Katarzyny.
Jeszcze raz dziękuję.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2021, 16:03 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1151
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Grzegorzu- Agnieszka, żona Bartłomieja Smoczyka zmarła 14.III.1787.
Kiełczewo 16.III.1787.
Agnieszka Smoczykowa z Kiełczewa, po porodzie, pochowana 16.III.

Obrazek

Bartłomiej i Agnieszka mieli 7 dzieci, wszystkie urodzone w Kiełczewie:
1) Agnieszka ur. 29.XII.1774.
2) Walenty ur. 8.II.1777.
3) Marianna Apolonia ur. 24.I.1780.
4) Stanisław ur. 2.V.1781.
5) Jakub Filip ur. 1.V.1784.
6) Ewa ur. 24.XII.1785.
7) Józef ur. 9.III.1787.

Przed 1774 nie ma zapisanych urodzeń dzieci z rodziców: Bartłomiej i Agnieszka- więc jest duże prawdopodobieństwo, że ślub z 1773, Bartłomieja i Agnieszki córki Wojciecha Szłapki, jest tym ślubem, który poszukujesz.

A tu drugi ślub Bartłomieja, za dyspensą-
Sierakowo 10.V.1787.
Bartłomiej Smoczyk, wdowiec z Kiełczewa.
Małgorzata Meyzianka z Sierakowa, córka Stanisława i Ewy Meyzów.

Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Ostatnio edytowano 18 paź 2021, 18:31 przez Gosia53, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2021, 18:23 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 193
Ślicznie Ci Małgorzato dziękuję. Bardzo miła niespodzianka i super sprawa. :D

Otrzymałem też dwa dni temu akt małżeństwa pomiędzy Andrzejem Haydakiem i Katarzyną z parafii Kościan. Zawarty został w styczniu 1752.
Niestety nie mogę odczytać nazwiska rodowego panny młodej. Czy masz może dostęp do tego aktu i spróbować odczytać to nazwisko?

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2021, 18:31 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1151
Lokalizacja: Gdańsk
Galanska?
Może wklej ten akt na forum do odczytania.

Poprawiłam opis do aktu 2-go ślubu Bartłomieja-
wcześniej napisałam "z dyspensą", powinno być "za dyspensą" :?

Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2021, 19:02 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 193
Małgorzato, wskazane przez Ciebie małżeństwo Bartłomieja z Małgorzatą Meyzą dało mi sporo do myślenia. Wróciłem do starych zapisków.
Otóż swego czasu będąc w archiwum znalazłem akt zgonu 80/1824 Bartłomieja Smoczyka lat 90 z Kiełczewa. Zatem urodziłby się około 1734 r.
Uznałem, że to musi być inny Bartłomiej, bo wpisano, że był mężem Małgorzaty Meyzy, a pierwszą żoną Katarzyna (chyba Matecka).
Nie było nic na temat żony Agnieszki. Teraz ten ślub z M.Meyzą uprawdopodabnia ten zgon, ale nadal zagadką pozostaje Agnieszka.
Może Bartłomiej był żonaty trzykrotnie, a Agnieszka była drugą żoną.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 paź 2021, 15:54 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1151
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Grzegorzu, jeszcze trochę do Twoich poszukiwań.

Kolejny, 3 ślub Bartłomieja Smoczyka-
Kiełczewo 6.XI.1804, wpis 13-
Bartłomiej Smoczyk lat 50, wdowiec z Kiełczewa.
Katarzyna Meyza z d. Matecka lat 36, wdowa po Michale Meyza.
Obrazek

Małgorzata, 2-ga żona Bartłomieja zmarła- i tu zagwozdka, dwa akty zgonu, dwie różne daty i wiek.
1) Kiełczewo 17.V.1802, wpis 113,
Małgorzata de Meyzy/z Meyzów Smoczykowa lat 44, żona Bartłomieja Smoczyk z Kiełczewa.
Obrazek

2) Kiełczewo 2.VII.1804, wpis 45.
Małgorzata z Meyzów Smoczykowa, Bartłomieja Smoczyka z Kiełczewa żona, lat 32, zm. 1.VII o godz. 3 z rana, po porodzie.
Z tą samą datą, wpis 46, zapisano kolejny zgon-
1.VII. godz. 10 rano zmarła Marianna, w dwunastej godzinie życia, córka Bartłomieja i Małgorzaty Smoczyków z Kiełczewa, pochowana tego samego dnia.
Obrazek

Myślę, że ten 2. akt jest właściwy, a ten 1., to jest wpis dodatkowy księdza, jako duplikat. Ksiądz pomylił się i wpisał pod maj 1802, zamiast 1804. Pewnie pisał z pamięci, bo w wieku też pomyłka.

Z wpisem w 2. akcie zgadza się też akt ur. Marianny-
Kiełczewo, 30.VI.1804, wpis 68.
Rodzice: Bartłomiej Smoczyk, Małgorzata Meyza.
ur. Marianna, chrzestni: Szymon Łukaszczyk z Kościana, Ewa Meyzina z Sierakowa.
Obrazek

Grzegorzu, w akcie zgonu (o którym wspomniałeś) Bartłomieja 1824 zapis brzmi-
"...olim Margaretha de Meyzy primi voti et Catharina de Matecka secundi voti conjux"- Małgorzata z Meyzów była z pierwszego ślubu, Katarzyna z Mateckich z drugiego.
Obrazek

Czyli śluby się zgadzają-
1. ślub z Agnieszką- Bartłomiej zapisany jako młodzian.
2. ślub z Małgorzatą- tu już jest wdowcem.
3. ślub Katarzyną- ponownie wdowiec.

Wiek Bartłomieja-
Wiarygodniejszy jest wiek wpisany w akcie trzeciego ślubu- 50 lat, niż w akcie zgonu Bartłomieja- 90 lat.
Pan młody raczej wiedział w jakim wieku jest, a zgon podawali sąsiedzi, albo dalsza rodzina, w tamtych latach, 70 a 90 lat, to dla przodków nie była żadna różnica.
50 lat w roku 1804- urodził się ok. 1754, jest akt ur. z roku 1756, minimalna rozbieżność
Przy 1. ślubie nie ma podanych lat, być może w dyspensie jest zapis o wieku, może ktoś przetłumaczy.

Andrzejewski-

Szukając aktu ur. Marianny Smoczyk natrafiłam na akt ur. córki Jana Andrzejewskiego i Katarzyny:
Nacław, 24.V.1804, wpis 53.
ur. 21 tego samego miesiąca, o godz. 5 wieczorem Magdalena, rodz. Jan Andrzejewski, Katarzyna, z Nacławia, sculteter/sołtys, wójt.
Chrzestni- Andrzej Szufla de loco Klupiec, Marianna Smoczykowa z Nacławia.
Obrazek

Jeżeli w 1804 urodziło się Janowi dziecko, to znaczy, że zmarł pomiędzy 1803 a 1806 (ślubem Wawrzyna).
Nie ma w tych latach zapisanego zgonu Jana Andrzejewskiego, w żadnej miejscowości.
Jest taki zgon:
Nacław, 20.VIII.1804, wpis 54.
Zmarł 17 tego miesiąca Jan Jędrzejewski alias Maćkowiak de loco, lat 50, scultetus z Nacławia.
Obrazek

Zgadza się imię, profesja, wiek- też można dopasować do aktów, które wcześniej Tobie podałam.
Andrzejewski/Jędrzejewski- czy to jest właśnie ten Jan, ponowna zagadka.

Może lata późniejsze, po roku 1800, coś by wniosły?

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 paź 2021, 18:07 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 193
Małgorzato, wielkie dzięki. Jestem pod ogromnym wrażeniem skąd Ty masz te wszystkie dane i jak potrafisz je szybko przeszukać.
Muszę to wszystko przetrawić, bo z tym Bartłomiejem sytuacja robi się coraz bardziej zagmatwana.
Pierwsza rzecz, która mi się nasunęła to wiek Bartłomieja w chwili ślubu z Agnieszką (rok 1773) i gdyby przyjąć, że urodził się w 1756,
to ślub z Agnieszką brałby w wieku 17 lat. Jak na tamte czasy to chyba rzecz mało spotykana, chociaż wykluczyć tego nie można.
Kolejność jego ślubów:
1. 22.01.1773 z Agnieszką Szłapką - Bartłomiej jako młodzian.
2. 10.05.1787-05-10 z Małgorzatą Meyzą - jako wdowiec
3. 06.11.1804 z Katarzyną Matecką - jako wdowiec
W akcie zgonu Bartłomieja z 1824 wpisano, że Małgorzata była pierwszą żoną. Może ksiądz pominął Agnieszkę we wpisie.
Biorę pod uwagę jeszcze możliwość pomieszania ślubów Bartłomiejów - ojca i syna, bo ten urodzony w 1756 był synem Bartłomieja.
Bartłomiej zmarły w 1824 w wieku 90 urodziłby się około 1734 i mógłby być ojcem Bartłomieja ur. w 1756.
Do tego wszystkiego nazwisko rodowe pierwszej żony Szłapka, a w akcie małżeństwa córki Ewy w 1806 r. podane jest nazwisko matki Jurga.
Nie można też wykluczyć, że obaj Bartłomieje, zarówno ojciec jak i syn mieli za żony Małgorzaty zd. Meyza i oba zgony Małgorzat dotyczą różnych osób.

Z tym Janem Andrzejewskim pięknie to zanalizowałaś i wydaje się, że dzięki temu znalazłaś właściwy akt jego zgonu.
Wielkie dzięki raz jeszcze. :D

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 48 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL