Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 18 maja 2022, 15:02

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 lut 2022, 22:37 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Szanowni Państwo!

Poszukuję informacji o mojej praprababci Mariannie Ćwiertnia z d. Sierant, żonie Walentego.

Poznan Project wskazuje na akt ślubu w parafii katolickiej Duszniki, wpis 7 / 1874
Valentinus Ćwiertnia (23 lat)
Marianna Sierant (25 lat)

Marianna pojawia się też w dokumentach dotyczących swoich dzieci. Problemem jest niestety duża oboczność nazwiska (Sierant, Szirant, Schierant, Sierand).

W E-kartotece znajduje się karta, według której Marianna urodziła się w 1848 (bez daty dziennej), a zmarła 15 stycznia 1926 (dopisek: 91-I 26 r.).

W notatkach mojego dziadka Jana Ćwiertni jest następujący zapis:
"Marianna z d. Sierant ur. 7.8.1847 zmarła 15.01.1926 r. Cmentarz Bożego Ciała - Dębiec nr grobu 6642".
Dziadek był osobą niezwykle skrupulatną i jestem w stanie co do daty urodzin Marianny wierzyć mu bardziej niż karcie ewidencji ludności - w kartach jest zresztą dużo omyłek (np. błędna data urodzin Walentego). Niestety, nie wiadomo gdzie urodziła się Marianna i gdzie szukać informacji metrykalnej na temat jej narodzin czy chrztu. Nie znam także imion jej rodziców. Grób obecnie nie istnieje.

Najprościej byłoby dotrzeć do jej aktu zgonu i uzyskać dodatkowe informacje, ale czy USC Poznań go przechowuje? Nie znam pełnych danych, jedynie data zgonu wydaje się potwierdzona przez dwa źródła. No i pytanie, czy ten akt jest w ogóle dostępny na Libelta.
"Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres:
2) 80 lat - akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu"

Z góry dziękuję za pomoc,
Kamil Filip Dziubek

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2022, 07:45 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4479
Lokalizacja: Poznań
Witam,
Najprościej byłoby zadzwonić do USC i zapytać. Jeśli nie będzie w USC, to będzie w APP.
https://bip.poznan.pl/bip/urzad-stanu-cywilnego,12/

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2022, 11:04 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Henryk Krzyżan napisał(a):
Witam,
Najprościej byłoby zadzwonić do USC i zapytać. Jeśli nie będzie w USC, to będzie w APP.
https://bip.poznan.pl/bip/urzad-stanu-cywilnego,12/
Dziękuję, akta są w APP.

W takim razie jeszcze jedno pytanie. Są akta dla trzech obwodów Poznania:

Urząd Stanu Cywilnego Poznań - obwód miejski
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/zes ... spol/17034

Urząd Stanu Cywilnego Poznań - II obwód miejski
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/zes ... spol/21133

Urząd Stanu Cywilnego Poznań - III obwód miejski
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/zes ... pol/161231

III obwód to Starołęka, Komandoria, Rataje, Krzesinki, Główna, Winiary. Natomiast nie jest napisane jakie dzielnice obejmuje II obwód. Czy ktoś coś wie na ten temat?

Z góry dziękuję,
Kamil

_________________

- Kamil


Ostatnio edytowano 25 lut 2022, 16:09 przez kafi, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2022, 15:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4479
Lokalizacja: Poznań
Załatwiałem niedawno ksero aktu zgonu z 1939 roku z II obwodu miejskiego. Osoba ta zamieszkiwała w Poznaniu przy ul. Szelągowskiej, ale zmarła w szpitalu sióstr diakonis przy ul. Karola Libelta w Poznaniu, więc to pewnie te okolice.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2022, 16:10 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
OK, wiem już wszystko po telefonie do APP. Obwód miejski (akta prowadzone w latach 1874-1938) do roku 1900 obejmował jedynie "stary" Poznań. Po 1 kwietnia 1900 metryki Wildy, Łazarza i Jeżyc jako nowych dzielnic Poznania włączano do obwodu miejskiego. Żeby odciążyć poznański USC od 1906 utworzono II obwód, do którego włączono nowe dzielnice. Zatem np. akta z Wildy do 1 kwietnia 1900 roku znajdują się w oddzielnym USC Wilda, od 1 kwietnia 1900-1905 w obwodzie poznańskim miejskim, a od 1906 w II obwodzie Poznań.

Tyle teorii. W praktyce akta urodzenia dwóch osób z mojej rodziny z roku 1907 i 1909, które przyszły na świat w mieszkaniach na Wildzie znajdują się w obwodzie miejskim.

Pozdrawiam,
Kamil

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lut 2022, 20:27 
Offline

Dołączył(a): 09 sty 2012, 12:05
Posty: 175
W Archiwum w Gnieźnie są księgi meldunkowe Gminy Duszniki. Część jest zindeksowana, a część jeszcze nie. Niestety skany po przejściu na stronę szukajwarchiwach.gov.pl są chwilowo niedostępne.
Dzieci tej pary rodziły się w Dusznikach i okolicznych wsiach. A także Kamieńca i Kleszczewa.
W księgach tych konkretnych wsi (np. Zakrzewka) powinny być podane informacje o miejscu i dacie urodzenia. Oraz skąd i dokąd rodzina się przemeldowywała.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek Bud


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lut 2022, 20:55 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
poper napisał(a):
W Archiwum w Gnieźnie są księgi meldunkowe Gminy Duszniki. Część jest zindeksowana, a część jeszcze nie. Niestety skany po przejściu na stronę szukajwarchiwach.gov.pl są chwilowo niedostępne.
Dzieci tej pary rodziły się w Dusznikach i okolicznych wsiach. A także Kamieńca i Kleszczewa.
W księgach tych konkretnych wsi (np. Zakrzewka) powinny być podane informacje o miejscu i dacie urodzenia. Oraz skąd i dokąd rodzina się przemeldowywała.

Oczywiście, to też jest myśl. Najłatwiej jednak sprawdzić w księdze zgonów w Poznaniu, gdzie Marianna się urodziła. Skąd i dokąd rodzina się przemeldowywała - to informacje po ślubie w Dusznikach, miejsca urodzenia wszystkich dzieci Marianny i Walentego i ich akty urodzenia znam. Ciekawią mnie jednak losy Marianny przed ślubem. Search nazwiska "Sierant" w BaSIA wskazuje na jego duże rozpowszechnienie we wsi Rudniki między Michorzewem i Opalenicą - moim zdaniem to tam należałoby rozpocząć badania.

Pozdrawiam,
Kamil

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 lut 2022, 22:54 
Offline

Dołączył(a): 09 sty 2012, 12:05
Posty: 175
Do aktu zgonu dane podaje rodzina. Zazwyczaj poprawnie.
Im zmarły starszy lub im dalsze pokrewieństwo (powinowactwo), tym większa możliwość błędu.
Zdarza się zaokrąglanie wieku do pełnych piątek lub dziesiątek lub np. zamienianie nazwisk panieńskich i I-voto.
Informacje podawane przez samego siebie są generalnie pewniejsze i dokładniejsze. Np. z wieku nupturienta łatwiej trafić w rok urodzenia probanta niż z wieku podanego w akcie zgonu.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek Bud


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 lut 2022, 21:54 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
poper napisał(a):
Do aktu zgonu dane podaje rodzina. Zazwyczaj poprawnie.
Im zmarły starszy lub im dalsze pokrewieństwo (powinowactwo), tym większa możliwość błędu.
Zdarza się zaokrąglanie wieku do pełnych piątek lub dziesiątek lub np. zamienianie nazwisk panieńskich i I-voto.
Informacje podawane przez samego siebie są generalnie pewniejsze i dokładniejsze. Np. z wieku nupturienta łatwiej trafić w rok urodzenia probanta niż z wieku podanego w akcie zgonu.

Prawda, najłatwiej trafić jednak w rok urodzenia probanta z aktu urodzenia czy chrztu. Dlatego chciałbym przede wszystkim ustalić miejsce urodzenia, a potem zacząć dalsze poszukiwania. Mam dwa podobne lata urodzenia z e-kartoteki (1848) i notatek dziadka (1847). Co do aktu ślubu w Dusznikach (dane z Poznan Project), to wiek 25 lat w roku 1874 wskazywałby raczej na rok 1848. Natomiast wciąż nie ma danych dotyczących miejsca urodzenia (i znając specyfikę prowadzenia kościelnych akt ślubu nie ma pewności, że taka informacja w dusznickiej księdze jest).

Pozdrawiam,
Kamil

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 mar 2022, 17:43 
Offline

Dołączył(a): 28 lut 2017, 07:45
Posty: 1323
Lokalizacja: Gdańsk
Witam.

Proszę, oto akt małż. Walentego i Marianny-
Duszniki, 26.IV.1874, wpis 7.
Nie wynika z niego, czy Marianna urodziła się w Dusznikach.
Przy Mariannie jest zapis- ancilla/dziewka, służąca, pokojówka.
Być może za pracą znalazła się w Dusznikach, i tam poznała Walentego.

Obrazek

Pozdrawiam.
Kaniewska Małgorzata.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 mar 2022, 18:06 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Bardzo dziękuję! Tak, z faktu że mieszkała w Dusznikach w 1874 (uterque ex Duszniki) nie można wnioskować, że tam się urodziła. Ale przynajmniej dzięki Pani poznałem dzienną datę ślubu :)

Ukłony,
Kamil

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 13:02 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Dzisiaj widziałem jej akt zgonu i niestety za wiele nie wyjaśnił (przy okazji: mimo że umarła w mieszkaniu na Wildzie, akt znajduje się w zespole pierwszego obwodu miejskiego). Data zgonu potwierdzona, natomiast nie wiadomo za dużo więcej. Zgłaszającym był wnuk, ale jak to ujęto "personalja rodziców [zmarłej] zgłaszającemu nie znane". Jako miejsce urodzenia podano Duszniki; wiek 79 lat co - o ile obliczono go rocznikowo - wskazuje raczej na datę z zapisków dziadka (1926-79=1847) niż z Kartoteki Ewidencji Ludności Poznania (vide mój pierwszy post w wątku).

Akta z Dusznik są dostępne na www.szukajwarchiwach.gov.pl i dodatkowo zindeksowane w BaSIA, ale na żaden zapis pasujący do poszukiwanej osoby nie natrafiłem. Ograniczając zakres czasowy poszukiwań do lat 1846-1849 należałoby zatem przeglądać księgi sąsiednich parafii, chyba że jest jakieś inne rozwiązanie tej zagadki (np. nieślubne dziecko, które potem zostało przysposobione i przyjęło nazwisko ojczyma?). W każdym razie, jeżeli ktoś napotka w archiwach Mariannę Sierant (Sierant, Szirant, Schierant, Sierand), która może być tożsama z poszukiwaną przeze mnie osobą, to proszę o kontakt.

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 13:39 
Offline

Dołączył(a): 13 sie 2020, 22:31
Posty: 367
Zerknąłem jeszcze na Poznań Project - bo tam indeksacja (choć ograniczona do ślubów) jest znacznie bardziej kompletna niż Basia czy Geneteka. Wyszukiwanie po nazwisku pana młodego w zakresie 1827-1849 (czyli dwadzieścia lat przed urodzeniem Marianny) w promieniu 20 km od Dusznik wyrzuca tylko trzy śluby, wszystkie w parafii michorzewskiej (Rudniki). Niestety, te akta są niekompletne i liber baptisatorum ma lukę w okresie od czerwca 1847 do 1862. A zatem jeśli twoja Marianna urodziła się faktycznie w sierpniu, to jest problem.

EDIT: Patrzę, że luka jest u Mormonów, AP ma kompletne księgi (na Basi indeksy tylko do 1847!). A więc do przejrzenia.

_________________
Mikołaj


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 13:51 
Offline

Dołączył(a): 13 sie 2020, 22:31
Posty: 367
Ha! I jak to mawiają Francuzi: WŁALA! (dziadek się pomylił, jednak 1848)

Obrazek

https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jed ... ka/1481888 - skan nr 124

_________________
Mikołaj


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 14:09 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Wielkie dzięki Mikołaju!!!!

Na te Rudniki sam wcześniej zwróciłem uwagę na tym wątku, a potem porzuciłem temat. Nic, teraz będę musiał sam ryć w tych michorzewskich księgach :wink:

No ale, że dziadek się pomylił, także w dacie dziennej (o jeden dzień co prawda) - w końcu to była jego babcia :wink:

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 15:02 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4479
Lokalizacja: Poznań
Nazwisko Sierant pojawia się w księgach par. Michorzewo już w XVIII wieku. Jeśli dobrze pamiętam byli karczmarzami w Rudnikach.
Jutro lub pojutrze wyślę Piotrowi indeksy ksiąg metrykalnych par. Michorzewo z lat 1727-1817, bo właśnie kończę indeksować zgony.

Dodam jeszcze, że księgi kościelne chrztów par. Michorzewo z XIX wieku są kompletne.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 15:13 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Henryk Krzyżan napisał(a):
Nazwisko Sierant pojawia się w księgach par. Michorzewo już w XVIII wieku. Jeśli dobrze pamiętam byli karczmarzami w Rudnikach.
Jutro lub pojutrze wyślę Piotrowi indeksy ksiąg metrykalnych par. Michorzewo z lat 1727-1817, bo właśnie kończę indeksować zgony.
Dziękuję za informację! Zacząłem przeglądać dostępne księgi z Michorzewa i rzeczywiście jest tam sporo krewnych. Niestety ta gałąź rodziny była mi dotąd kompletnie nieznana - nazwisko gdzieś się pojawiało w tradycji rodzinnej, ale o żadnych innych krewnych (oprócz Marianny) jak dotąd wiadomości nie miałem.

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 15:21 
Offline

Dołączył(a): 13 sie 2020, 22:31
Posty: 367
Henryk Krzyżan napisał(a):
Jutro lub pojutrze wyślę Piotrowi indeksy ksiąg metrykalnych par. Michorzewo z lat 1727-1817, bo właśnie kończę indeksować zgony.


O! Świetna wiadomość, Henryku. Bardzo się cieszę, bo też mam przodków w parafii michorzewskiej!

_________________
Mikołaj


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 15:23 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Z ciekawostek: prawdopodobny akt chrztu Adalbertusa (Wojciecha), ojca Marianny z aktu który odnalazł i wkleił u Mikołaj znalazłem tu (12/1821):
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/ska ... 2ede94a6de
Rodzicami byli Casimirus Sierant i Magdalena Sieranka. Czy Sieranka to Sieran(t)ka? Zapewne dwóch różnych rodzin, Sierantów i Sieranów, w Rudnikach nie było.

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 15:30 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4479
Lokalizacja: Poznań
Par. Michorzewo akt chrztu 1848/26
Marianna ur. 8 sierpnia 1848 Rudniki
Rodzice:
Wojciech Sierant - komornik
Jadwiga Pasiciel
Chrzestni:
Wawrzyn Pasiciel
Katarzyna Sierant
Pod imieniem Marianna dopisek, że brała ślub 20.04.1874.

Nie zwróciłem uwagi, że Mikołaj już to znalazł :-) Jednak nie usuwam.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 15:45 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Henryku, (prawie) wszystko się zgadza. Korzystałeś z tej księgi?
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/ska ... 37959c3665
Czy ten dopisek o ślubie to Twój w indeksacji, bo na skanie go nie widzę?
Bo ślub był 26 kwietnia a nie 20 - vide wpis Małgorzaty:
viewtopic.php?f=3&t=23688#p182964

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 maja 2022, 19:21 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4479
Lokalizacja: Poznań
Skan, który widzisz to odpis, ja korzystam ze skanów oryginalnych ksiąg kościelnych.
Sprawdziłem jeszcze raz i dopisek jest dokładnie taki - 24/4.74 matrim.(onium - dopisek mój)
Tak więc ksiądz popełnił błąd skoro ślub był 26-tego, ja również przepisując.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 maja 2022, 14:08 
Offline

Dołączył(a): 22 lut 2022, 14:05
Posty: 214
Henryku, dzięki za wyjaśnienie. W duplikatach są niestety pominięcia i omyłki. Przykładowo w duplikacie ślubu rodziców Marianny (6/1841) nazwisko rodowe jej matki zapisano błędnie jako Kałek (zapewne machinalnie skopiowane z rzędu powyżej) zamiast prawidłowego Pasiciel. Najważniejsze, że na Poznan Project dane są zaczerpnięte z oryginałów.
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/ska ... 1067841812

_________________

- Kamil


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL